Scanomed - Nukleráis medicina központok

Hogyan ne legyünk betegek? A téli megbetegedések megelőzésének legfontosabb lépései

 

Ősszel és télen sokan küzdenek vírusfertőzések következtében kialakuló nátha és megfázás tüneteivel. Ilyenkor gyakrabban látunk tüsszögő, köhögő, orrát fújó vagy a torkát fájlaló embert. Ennek több oka is van, egyrészt a kórokozóknak a nyári forróságnál jobban kedvez az őszi-téli párásabb, hűvösebb idő, emellett kevesebb vitaminhoz és ásványi anyaghoz jutunk ilyenkor. Ráadásul sokkal több időt töltünk zárt terekben is, gyakran másokkal együtt. Bár ezek a megbetegedések 3-4 nap alatt elmúlnak, nem szívesen esünk áldozatul nekik. Igaz, nincs ellenük csodaszer, de sokat tehetünk a megelőzés, a kockázat csökkentése érdekében. Ilyenkor arra érdemes törekedni, hogy a tőlünk telhető módon és eszközökkel próbáljuk meg megelőzni a mindannyiunk számára kellemetlen tünetek kialakulását.

Noha a neve mást sugall, a megfázást valójában nem a hideg okozza. Fertőző betegségről beszélünk, amelyet bizonyos vírusok okoznak a szervezetbe jutva, ha ott az immunrendszer nem győzi le őket. A nedves és hideg időjárás erős megterhelést jelent az immunrendszer számára, így ebben az időszakban a szervezet fogékonyabb a vírusfertőzésekre, így a náthára és influenzára.

Éppen ezért a megfázás megelőzéséért két fő dolgot tehetünk:

  • Próbáljuk elkerülni a megfázást okozó vírusokkal való érintkezést
  • Erősítsük az immunrendszerünket

 

Hogyan kerüljük el a kórokozókat?

  • Kerüljük a tömeges helyeket

A legideálisabb az lenne, ha nem kerülnénk kapcsolatba a náthát, megfázást vagy influenzát okozó vírusokkal, vagyis kerülnénk a közlekedési eszközöket, kávézókat, bevásárlóközpontokat, ugyanis zárt terekben nagyobb a kockázata a vírusokkal való megfertőződésnek. A kórokozók köhögés, tüsszentés útján kerülnek a levegőbe és terjednek emberről emberre, de a tárgyak felületén is képesek megtapadni. Bár főleg karácsony előtt nehéz ezeket a helyeket elkerülni, mégis érdemes csökkenteni a tömegekkel való érintkezést, és rendszeresen mossunk kezet, miután hazamentünk.

  • Ügyeljünk a higiéniára

Nagyon fontos szerepe van a higiéniának, főleg a kézmosásnak. A higiéniás szabályok betartása egyéb kórokozók veszélye miatt is fontos, ám a nátha és influenzavírusok fő szezonja a hidegebb hónapokban van, mivel a hűvös, nyirkos, párás környezet jelenti a legkedvezőbb feltételeket ezen kórokozók szaporodásához. A hangsúly az alaposságon van, hiszen a kézmosás önmagában még nem nyújt megfelelő védelmet a kórokozók ellen. A kézmosás mellett arra is ügyeljünk, hogy tartsuk tisztán otthonunkat és konyhai eszközeinket is, hiszen a vírusok könnyebben megtelepednek a rosszul elmosott poharakon, tányérokon vagy evőeszközökön.

 

Hogyan erősítsük az immunrendszerünket?

  • Táplálkozzunk egészségesen, fogyasszunk vitaminokat

Nagyon figyeljünk arra, hogy télen miből mennyit fogyasztunk. A C- és a D-vitamin hiányát mindenféleképpen pótoljuk természetes és mesterséges úton egyaránt. A sok friss zöldség és gyümölcs fogyasztása elsősorban C-vitamint biztosít szervezetünk számára, ami azáltal fokozza a szervezet ellenálló képességét, hogy növeli az immunrendszer részét képező fehérvérsejtek számát és fokozza működésüket. Kutatások szerint magas dózisú C-vitamin (1000 mg) és legalább 10 mg cink együttes szedése hozzájárulhat a vírusos és bakteriális fertőzések megelőzéséhez, valamint a már kialakult megfázás tüneteinek és időtartamának csökkentéséhez. A C-vitamin természetes formában megtalálható például a brokkoliban, narancsban, paprikában és nagyon sok gyümölcsben is, így ezekből érdemes többet fogyasztanunk a téli hónapokban.

A D-vitamin szintén központi szerepet tölt be az immunrendszer megfelelő működésében és szabályozásában. A megfelelő D-vitamin bevitel érdekében elegendő időt kell a természetes napfényen tölteni. Élelmiszerek közül pedig a halak, a tej és tejtermékek tartalmaznak sok D-vitamint.

  • Támogassuk emésztésünket

Az erős immunrendszer az egészséges emésztéssel kezdődik. Fogyasszunk ásványi anyagokban, nyomelemekben bővelkedő ételeket: zöldségeket, magvakat, teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket, és támogassuk emésztésünket probiotikum szedésével!

  • Ügyeljünk a friss levegőre

Az immunrendszer erősítésének fontos része, hogy rendszeresen friss levegőhöz jussunk. A lakás átszellőztetésével megszabadíthatjuk a benti levegőt a nemkívánatos baktériumoktól. Egy 5-10 perces, jó szélesre tárt ablakokkal végzett, intenzív szellőztetés elegendő a fertőtlenítéshez. A szobában elhelyezett hidegpárásító pedig enyhítheti a száraz levegő miatt kialakuló egészségügyi panaszokat.

  • Réteges öltözködés fontossága

A réteges, az időjárásnak megfelelő öltözködés, a jól szellőző, természetes anyagokból készült ruhák sokat segíthetnek, hiszen általuk elkerülhető az átizzadt, nyirkos ruha miatti áthűlés. A réteges öltözködés lehetővé teszi, hogy bent tartsuk a ruha alatt a meleg levegőt. Legalulra érdemes valamilyen műszálas ruhadarabot venni, a középső réteg készüljön gyapjúból, a legfelső réteg pedig akkor a legjobb, ha vízálló, hiszen így megvéd a hótól vagy az esőtől.

  • Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás

Számos tudományos kutatás hívta fel a figyelmet arra, hogy a rendszertelen és kevés alvás nagymértékben csökkenti szervezetünk ellenálló képességét. Átlagban napi 7-8 órát kellene alvással töltenünk. A kialvatlanság, a fáradtság és az ebből adódó ingerültség nagyban csökkenthetik immunrendszerünk erősségét.

Érdemes lefekvés előtt jól kiszellőztetni a hálószobát, a szoba hőmérsékletét pedig állíthatjuk 21-22 fokra, ha meleg takarót választunk, nem fogunk megfázni. Elalvás előtt kapcsoljunk ki minden fénykibocsátó elektronikus eszközt, szüntessük meg a zajokat, és végezzünk valami nyugtató tevékenységet a megfelelő minőségű alvás elősegítése érdekében.

  • Ügyeljünk a rendszeres testmozgásra

Figyeljünk arra, hogy télen se álljunk le a sportolással. Ilyenkor nagyon egészséges a kinti, rendszeres testmozgás is. A szabadban, friss levegőn való mozgás, a rendszeres testedzés pozitív hatásai rendkívüliek, fitten tarthatjuk általa az immunrendszerünket, hiszen serkenti a vérkeringést és stresszoldó hatású. Ha ügyelünk a réteges öltözködésre, nem lehet gond, amennyiben pedig edzőterembe megyünk, mindig hagyjuk regenerálódni a testünket, mielőtt kilépünk a hidegbe. A sportnak nagy szerepe van a megelőzésben is: a szív- és érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az emésztőszervi problémák kockázatát jelentősen csökkenti, ha napi rendszerességgel, legalább 20 percet fordítunk közepes vagy nagy intenzitású testmozgásra. A mérsékelt intenzitású, állóképesség javító sportágak, amilyen a gyaloglás, futás, úszás, támogatják leginkább az immunrendszert.

  • Próbáljunk ki homeopátiás szereket

A homeopátia a szervezet öngyógyító mechanizmusát erősíti, nem elnyomja az immunrendszer működését, hanem támogatja azt. Homeopátiás immunerősítésre mindig az alkati kezelés, a páciens testi és lelki alkatának megfelelően kiválasztott alapszer a legalkalmasabb, járványos időszakban ennek időnkénti ismétlésével erősíthető a szervezet.

  • Fogyasszunk propoliszt

A propolisz pusztító hatással van sok baktériumra, emellett nagyon jó fájdalomcsillapító is. Kutatások kimutatták, hogy több olyan baktérium elpusztítására képes, amelyek a szintetikus antibiotikumokkal szemben már rezisztenssé váltak. Sikeresen felveszi a harcot a felső légúti betegségek, húgyúti fertőzések ellen is. Rendszeres fogyasztásával nagyon sokat tehetünk szervezetünk ellenálló képességének fejlesztése érdekében.

  • A vérkeringés serkentése

Az egyik legjobb módszer a vérkeringés javítására a váltóvizes zuhany. Érdemes meleg vízzel kezdeni, majd miután átmelegedtünk, jöhet a hideg vízzel való zuhanyzás. Ezzel elősegítjük a méregtelenítési folyamatot, és stimuláljuk az immunrendszerünket.

  • Párásítás és illóolajok használata

Mind az emberi szervezet egészséges működése, mind a fertőzések kockázatának minimalizálása szempontjából a 40-60% közötti páratartalom az ideális. A hideg hónapokban a fűtött lakásban sokszor válik szárazzá a levegő. A száraz levegőben hosszabb a vírusok élettartama, és könnyebben is szaporodnak, a nedvesség hiánya miatt pedig kiszárad az orr és a torok nyálkahártyája, így a kórokozók nagyobb eséllyel kerülnek be a szervezetbe. A legjobb megoldás az aromaterápiás párásító, az illóolajokkal ugyanis nemcsak kellemes illatot varázsolhatunk otthonunkba, de a vírusok és baktériumok elleni védelmet is elősegíthetjük.

Immunrendszerünk védi ki a vírusok, kórokozók támadásait, különböző funkciójú sejtjei segítségével irányítja a gyulladásos és védekező funkciókat. Tegyünk azért, hogy a lehető legerősebb védelmet nyújtsa a vírusok és baktériumok ellen különösen a téli, szervezetünket érintő megpróbáltatásokkal teli hónapokban!

 

Szeretetteljes meghitt karácsonyi ünnepeket

és egészségben gazdag boldog új évet kíván:

a ScanoMed csapata

  • Adni jobb, mint kapni. Avagy minden az ajándékozás és adakozás pszichológiájáról

    „Kapni jó, de adni még jobb.” Szól a már-már közhelyesen hangzó mondás. Közeledik a karácsony és mindenki egyre többet gondolkodni az ajándékok beszerzésén, esetleg a jótékonykodáson is. Sokszor okoz ilyenkor fejtörést a tökéletes ajándékok megtalálása...

  • Hogyan ne legyünk betegek? A téli megbetegedések megelőzésének legfontosabb lépései

    Ősszel és télen sokan küzdenek vírusfertőzések következtében kialakuló nátha és megfázás tüneteivel. Ilyenkor gyakrabban látunk tüsszögő, köhögő, orrát fújó vagy a torkát fájlaló embert. Ennek több oka is van, egyrészt a kórokozóknak a nyári forróságnál jobban kedvez az őszi-téli párásabb, hűvösebb idő...

  • Őrizzük meg energiánkat télen is!

    Bár a test és a lélek elkülönül, a kettő szorosan összekapcsolódik. A mentális problémák a testi egészségre is kihatnak, ami különösen télen lehet szembetűnő. Sokan küzdenek ilyenkor extrém fáradtsággal és nem sikerül visszanyerni vagy nem tudják, miként nyerhetnék vissza energiájukat.

  • Minden, amit az élelmiszer E-számokról tudni érdemes

    Az egyik legellentmondásosabb élelmiszerekkel kapcsolatos téma az élelmiszeripari adalékanyagokkal, vagyis E-számokkal kapcsolatos. Bizonyos elemzések, mint például a Düsseldorfi Orvosi Egyetem gyermekklinikájának kutatása öt csoportba sorolja az adalékanyagokat.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés