Scanomed - Nukleráis medicina központok

Őrizzük meg energiánkat télen is!

 

Bár a test és a lélek elkülönül, a kettő szorosan összekapcsolódik. A mentális problémák a testi egészségre is kihatnak, ami különösen télen lehet szembetűnő. Sokan küzdenek ilyenkor extrém fáradtsággal és nem sikerül visszanyerni vagy nem tudják, miként nyerhetnék vissza energiájukat.

Egy brit kutatás szerint a társadalom 97 százalékát érintheti a téli extrém fáradtság, tízből egy ember pedig orvoshoz fordul emiatt. Ez súlyosabb esetekben ingerlékenységgel, koncentrációzavarral, súlyvesztéssel, depresszióval is járhat. A hideg, szeles téli hónapok, az extrém hőmérsékletváltozás általában nagy kihívást jelent a szervezet számára, de néhány hasznos tanáccsal megelőzhető az energiavesztés és sokkal jobban érezhetjük magunkat.

 

  • Ügyeljünk a megfelelő mennyiségű alvásra

Télen kevesebb napsütés éri a testünket, a szervezet számára megerőltető védekezni a hideg ellen, ráadásul a komor, sötét nappalok a lelkünket is megviselik. Egy jó alvás azonban hatalmas segítség lehet ennek megoldására. Szervezetünknek szüksége van az alvásra a regenerálódáshoz. Ha álmatlanságban szenvedünk, rendszeresen ugyanakkor feküdjünk le és keljünk fel. A hálószóbánk legyen sötét és csendes, és csak alvásra használjuk.

Az alvás segíti a normál agyműködést, és javíthatja az olyan szellemi készségeket, mint az összpontosítás és a koncentráció. Ahhoz tehát, hogy minden reggel frissen ébredjünk, fontos a minőségi alvás. Egy kielégítő alvás tökéletes gyógyszert nyújthat, ez viszont nem azt jelenti, hogy állandóan az ágynak kell dőlni, a túlalvás szintén okozhat levertséget. Inkább a rendezettség, a megfelelő lefekvési és ébredési idő a kulcs, de hasznos a nyolcórás alvásidő betartása is.

 

  • Fontos a rendszeres testmozgás

A sport fontos a szív egészsége, az állóképesség és a jó hangulat szempontjából is. Már naponta 15 percnyi testmozgás is jótékony hatással van az egészségre, ezért fontos mozogni télen is. Szabadtéri mozgás során egyrészt minőségi időt töltünk a friss levegőn, másrészt átmozgatjuk a szervezetünket, segítjük annak anyagcseréjét, nem utolsó sorban pedig a lelkünknek is használunk a testmozgással, hiszen boldogsághormonokat termelünk.

 

  • Táplálkozzunk egészségesen

A megfelelő étrend egészséges mennyiségben tartalmaz fehérjét, esszenciális zsírokat, komplex szénhidrátokat, vitaminokat, ásványi anyagokat és vizet. Sokszor azonban odafigyeléssel is nehéz elegendő vitamint és ásványi anyagot bevinni a szervezetünkbe. A téli időszakban kevesebb a friss gyümölcs és zöldség. Egyes élelmiszerek kevesebb vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint mások, ezt pótolhatjuk azonban plusz vitaminbevitellel. Kiválóak a lehangoltság ellen az omega-3 zsírsavakat tartalmazó ételek, ilyenek a halfélék, a dió és a goji bogyó is. Szintén fontos, hogy megfelelő mennyiségű B12-vitamint juttassunk a szervezetbe, erre a tojás, valamint a tej, a sajt és a joghurt megfelelő forrás. Mivel már délután sötétedik, kevesebb a napsütéses órák száma, ezért a napfény hatására előállított D-vitaminra is ügyelnünk kell. Érdemes naponta ötször, de egyszerre mindig keveset enni. Az is nagyon fontos, hogy minden nap fogyasszunk megfelelő mennyiségű élelmi rostot. Épp ezért a zöldségek és gyümölcsök, a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonatermékek legyenek az étrendünk állandó elemei. Ha időnként lemerülve érezzük magunkat, érdemes elgondolkodni azon, elég kiegyensúlyozottan táplálkozunk-e és esetleg extra vitaminpótlást is alkalmazni főleg a téli hónapokban.

 

  • Pótoljuk vitaminszükségletünket

Előfordulhat, hogy a táplálkozási tanácsokat nehéz betartani és fellép a szervezetben a vitaminhiány. A B-, a C- és a D-vitamin tabletta formájában is a szervezetbe juttatható. Ezt tehetjük a B-vitamin komplex tabletta formájában, illetve D-vitaminnal, melyből egy felnőtt ember esetében napi szinten 1500-2000 nemzetközi egység az ajánlott bevitel. Mivel egy 2013-as hazai tanulmány szerint a téli időszak végére a magyarok 95 százaléka szenved hiánnyal a D-vitamint illetően, erre különösen érdemes odafigyelni.

 

  • Igyekezzünk kerülni a stresszt

Első lépésben próbáljuk meg kideríteni, mi okozza a stresszt, utána pedig megoldást keresni rá. Ha a stressz forrása a munka, megvizsgálhatjuk, min lehetne változtatni. Az is fontos, hogy szabadidőnkben képesek legyünk kiszakadni a munkából és lazítani. A túlpörgetett életmód emésztési zavarokat okozhat, így az értékes tápanyagok is nehezebben hasznosulnak szervezetünkben.

 

  • Töltsünk több időt a szabad levegőn.

Ha folyton bent tarzózkodunk, és nem megyünk ki a fényre, letargikussá, akár depresszióssá is válhatunk. Szervezetünknek D-vitaminra van szüksége, amelynek a legjobb forrása a napfény. A friss levegőn automatikusan energiával töltődünk fel, és jobban érezzük magunkat.

 

  • Fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot

Míg nyaranta a hőség miatt többször érzünk szomjúságot, télen kevesebbszer jut eszünkbe a folyadékbevitel. Ha a téli hónapokban nem iszunk eleget, fokozottan érezhetjük a szeles idő és a fűtési szezon kellemetlen hatásait. A napi 1.5-2 liter folyadék fogyasztása tehát télen is fontos a megfelelő energiaszintünk fenntartásához.

 

  • Reggelizzünk minden nap

Igyekezzünk minden napot egy tápanyadús reggelivel indítani télen is. Ilyenkor kerüljük a cukrozott élelmiszereket, melyek löketszerűen növelik az energiaszintünket, de ha nem veszünk magunkhoz fehérjét, ebédidőben nagyon hamar lemerülhetünk. Reggelire együnk fehérjét, hasznos zsiradékokat és némi szénhidrátot a vércukorszint fenntartása érdekében.

 

  • Kerüljük a túlzott koffein fogyasztást

Az energiaitalok kimerültséget, idegességet, álmatlanságot, fejfájást és más tüneteket okozhatnak. Ez azért van, mert a koffein nem több energia előállítására ad utasítást a DNS-nek, hanem az idegrendszert aktiválja, mely folyamat energiát emészt fel. Ezek fogyasztását emiatt érdemes kerülni. Ha nem tudunk a koffeinről teljesen lemondani, akkor a tea- és kávéfogyasztást csökkentsük napi 3 csészére, esetleg álljunk át a zöld teára. Abban is van ugyan koffein, ugyanakkor sokkal egészségesebb energizáló társainál.

 

  • Kerüljük a hosszú időtöltést a képernyők előtt

Az emberek fényérzékenyek, akár a falevelek. A televízió ragyogó fénye meggátolja a melatonin szintünk emelkedését, mely szükséges az alváshoz. Érdemes legkésőbb este 10-kor lekapcsolnunk a tévét és már nem nézni a monitorunkat sem. Kapcsoljuk ki a mobiltelefonunkat is estére, vagy legalábbis elalvás előtt már semmiképpen ne nézzük a kijelzőjét, hiszen ez is jelentősen lassítja az elalvást.

Tehát télen is kiemelten fontos a kiegyensúlyozott életmód, hiszen ilyenkor különösen érzékenyek lehetünk a hideg időjárás és a sötétebb napok okozta búskomorságra. Figyeljünk oda a megfelelő táplálkozásra, a kielégítő alvásra, és a rendszeres mozgásra, hiszen ezek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy minden napunk kiegyensúlyozottan teljen, és testileg-lelkileg egészségesek maradjunk.

  • Őrizzük meg energiánkat télen is!

    Bár a test és a lélek elkülönül, a kettő szorosan összekapcsolódik. A mentális problémák a testi egészségre is kihatnak, ami különösen télen lehet szembetűnő. Sokan küzdenek ilyenkor extrém fáradtsággal és nem sikerül visszanyerni vagy nem tudják, miként nyerhetnék vissza energiájukat.

  • Minden, amit az élelmiszer E-számokról tudni érdemes

    Az egyik legellentmondásosabb élelmiszerekkel kapcsolatos téma az élelmiszeripari adalékanyagokkal, vagyis E-számokkal kapcsolatos. Bizonyos elemzések, mint például a Düsseldorfi Orvosi Egyetem gyermekklinikájának kutatása öt csoportba sorolja az adalékanyagokat.

  • Mikor és mivel együtt szedjük a legfontosabb vitaminokat?

    A vitaminok fontossága senki számára nem kérdőjelezhető meg. A vitaminok és ásványi anyagok rendszeres pótlása elengedhetetlen a szervezetünk egészséges működéséhez. Azt viszont már kevesen tudják, melyik a nap legideálisabb szakasza a vitaminszedéshez.

  • Itt az ősz, elő a teákkal. A teák egészségügyi hatásai és típusai

    A világ már több mint 5000 éve ismeri a teázás élményét, mely a víz után a második legfogyasztottabb italnak számít. Ez a legősibb ital a világon mely alapvető szerepet tölt be a különböző kultúrákban szerte a világon.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés