Scanomed - Nukleráis medicina központok

Természetes gyógymódok az agyunk karbantartására

 

Napjainkabn a szellemi munka, agyunk folyamatos karbantartása egyre fontosabbá vált. Fontos, hogy képesek legyünk hatékonyan és fókuszáltan dolgozni, amihez elengedhetetlen a jó agyi teljesítmény.

A megfelelő ételek, vitaminok és gyógynövények segíthetnek megőrizni agyunk egészségét, mivel elősegítik az agysejtek védelmét és a memória javítását. Vannak továbbá olyan természetes agyserkentők is, amelyek szintén javítják a memóriát és a tanulási készséget, segítenek abban, hogy az agy stresszesebb helyzetekben is megfelelően működjön. Bizonyos szokások, dolgok, amikre külön odafigyelünk életmódunkkal kapcsolatban szintén sokat segíthetnek abban, hogy megőrizzük agyunk fittségét és egészségét. Ezeket a fontos tényezőket és élelmiszereket vesszük az alábbiakban sorra:

  • Rendszeres testmozgás

"Ép testben, ép lélek"- ismerjük a híres közmondást. A megfelelő agyi teljesítményhez ugyanis egészséges szervezetre van szükség, hiszen a mozgás a kognitív teljesítőképesség kulcsa. Éppen ezért fontos, hogy ülőmunkát végzők is rendszeresen mozogjanak, mivel ez is elengedhetetlen az agyi teljesítmény javításához.

  • Helyes táplálkozás

Minél egészségesebben táplálkozunk, annál jobb az agy teljesítménye. A legjobb a kiegyensúlyozott, változatos étrend rengeteg zöldséggel, gyümölccsel, teljes kiőrlésű gabonával, illetve a késztermékekről és gyorsételekről való lemondás. Ha mindezt tápanyagokban és vitamokban gazdag fűszerekkel és gyógynövényekkel egészítjük ki, akkor pedig még többet tehetünk agyunk teljesítményének javítása érdekében.

  • Kakukkfű fogyasztása

A kakukkfűben található illóolajok elsősorban az omega-3 zsírsavakra gyakorolt jótékony hatásukon keresztül segíthetik az agy működését. Ezek a zsírsavak megvédik az agysejteket az öregedéssel összefüggő pusztulástól, serkentik a memóriát, és a tanulási képességeinkre is nagyszerű hatással vannak.

  • Zsálya tea

A zsályában található vegyületek az antioxidáns hatásaiknak köszönhetően támogatják az agy munkáját, és jelentősen csökkenthetik a demencia és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát. Emellett javítja a memóriát, és olyan hatóanyagokat is tartalmaz, amelyek a tanulási folyamatokhoz is nélkülözhetetlenek.

  • Fahéj

A fahéjban található összetevők, mint az epikatechin és a cinnamaldehid, az Alzheimer-kór elleni küzdelemben játszanak jelentős szerepet, és az öregedéssel együtt járó neurológiai problémák ellen is védelmet nyújthatnak. A fahéj illóolaja amellett, hogy rendkívül jó hatással van az agyunkra, meg is nyugtat és a szorongást is csökkenti.

  • A stressz elkerülése

A szervezetben megjelenő stressz hormonok nem engednek tisztán gondolkodni. A kortizol az első opció kiválasztását teszi lehetővé, és növeli a túlreagálás valószínűségét. Ez a jó teljesítmény szempontjából jelentősen hátráltató tényező lehet. A stressz elkerülésével, meditálással, nyugtató hatású gyógynövényekkel próbáljunk ügyelni ennek megakadályozására.

  • Ginzeng

A ginzeng fejleszti a memóriát, a koncentrációs készséget, és hangulatjavító hatása is van. Segít oldani a szorongást is, ezért nem véletlen, hogy az egyik legkeresettebb gyógynövény a világon.

  • Kecskefű (bacopa monnieri)

Az ayurvéda egyik kedvelt növénye, adaptogén, azaz segít a szervezetnek alkalmazkodni a stresszhez. Kutatások szerint a rövid és a hosszú távú memóriára is nagyon jó hatással van, csökkenti a szorongást, növeli a koncentrációs készséget, és élénkíti a kognitív képességeket.

  • Ginko biloba

A tradicionális kínai gyógyászatban évezredek óta használják, nagyon hatékony a kognitív funkciók élénkítésében és a szorongás csökkentésében. Élénkíti az agy vérkeringését, természetes módon emeli meg a dopaminszintet, fokozza az éberséget, és segít koncentrálni.

  • Elegendő víz fogyasztása

A szervezet és az elme nem működik megfelelően dehidratáltság esetén. Az optimális folyadékbevitel legalább napi két liter, a legalkalmasabb folyadék pedig a víz, illetve a cukrozatlan tea.

  • Bogyós gyümölcsök

Kutatások igazolják, hogy a bogyós gyümölcsök képesek még akkor is a segítségünkre lenni, ha már az agyi funkcióink hanyatlóban vannak. Például a fekete áfonya nemcsak a memóriát képes javítani, hanem az agyat is képes fiatalon tartani.

  • Citrusfélék

A citrusfélék antioxidánsban, C-vitaminban gazdagok. Az A- és a C-vitaminnak memóriajavító hatása van, de pozitívan hatnak a gondolkodásra és az artériák egészségét is segítenek megőrizni.

  • Zsírsavak

A zsírsavak szintén nagyon fontosak, hogy az agyunk egészségesen működjön. Nagyon jó hatással vannak a memóriára, és még a tanulási képességet is fokozzák. Omega-3 zsírsavban gazdag táplálékok különösen jó forrásai az agyunk karbantartását szolgáló élelmiszereknek.

  • Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás

Az alvás során szabadul meg az agy a nap folyamán felhalmozódó különböző toxinoktól. Ha nem alszunk eleget, ezek az anyagcsere-hulladékok az agyban maradnak. Ügyelni kell a napi 7-8 órányi alvás meglétére és a minőségére is. A legjobban hűvös, csendes és teljesen sötét szobában lehet aludni.

  • Tartsunk szüneteket

Az erőfeszítések, a stressz és a folyamatos időhiány miatt gyakran elfeledkezünk arról, hogy szünetet tartsunk. Agyunknak rendszeresen szüksége van olyan időszakokra, amikor nem teljes kapacitással működik. Ha ezek hiányoznak, a kognitív teljesítmény egyre inkább csökken.

  • Természetes gyógymódok az agyunk karbantartására

    Napjainkabn a szellemi munka, agyunk folyamatos karbantartása egyre fontosabbá vált. Fontos, hogy képesek legyünk hatékonyan és fókuszáltan dolgozni, amihez elengedhetetlen a jó agyi teljesítmény.

  • Szeptember 21., avagy az Alzheimer világnapja

    Európai felmérések szerint a lakosság körülbelül 5 %-a szenved Alzheimer-kórban, ez az arány pedig a 85 év feletti korcsoportban eléri a 20%-ot. 2010-ben 35 millió demens beteg élt a Földön, 2030-ra előreláthatólag mintegy 65 millió ember szenved majd demenciában.

  • Gyakori utazási betegségek és ezek kezelése

    Sokaknál fordul elő rosszullét az autóban, a repülőn vagy más közlekedési eszközön, amely hányingerrel társul. A tünetek mögött a legnagyobb valószínűséggel az utazási betegség áll.

  • Legjobb gyógynövények és természetes gyógymódok asztma ellen

    Az asztma egy jól ismert légzőszervi megbetegedés, mely a légutak gyulladásával járó krónikus betegség. Leggyakoribb tünetei közé tartozik a zihálás, sípoló légzés, köhögés, mellkasi szorító érzés és a légszomj.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés