Scanomed - Nukleráis medicina központok

Orvosságok és tippek a bőrégés gyógyítására

 

Sokan esnek abba a hibába, hogy a bőrük gyors barnulása érdekében a tűző napon töltött napfürdőzést részesítik előnyben a fokozatos napozás helyett. Ilyenkor legtöbben a naptejet is mellőzik, ami kifejezetten káros lehet a bőrünkre nézve. A nyári napozás ugyanis nem csak szép bőrszínt eredményezhet, hanem csúnya leégést, fájdalmas bőrproblémákat is okozhat, emellett pedig minden egyes napégéssel nő az esély a bőrrák kialakulására. Bizonyára a legtöbben szeretnénk aranybarnák lenni, de a túlzásba vitt napozás eredménye csúnya vörös, viszkető, égő bőrfelület is lehet.

 

A napégés tulajdonképpen a bőr károsodása, gyulladása, melyet a Napból származó UV-sugárzás okoz. Az, hogy mennyi idő alatt ég le valaki, számos dologtól függ, így a bőr alapárnyalatától (a világos bőrű, szőke hajú, kék szemű, szeplős emberek gyorsabban égnek le, mint a sötét bőrű, sötét hajú mediterrán típusok), a napon töltött idő hosszától, a használt fényvédőtől is. A napégés súlyosságát a bőrtípus és a fényhatás erőssége és időtartama mellett egyéb tényezők is befolyásolják. Vízparton a vízfelület tükröző hatása miatt, valamint a magaslati helyeken is az UV index magasabb, így a napégés gyakrabban fordul elő.

 

A napégés okozta első tünetek általában a leégést követő néhány órában jelentkeznek. A leégés okozhatja a bőr kipirosodását, a fájdalmakat, az érzékenységet, illetve a melegérzetet.

Bár kellő elővigyázatossággal általában megelőzhető a napégés, ha mégis leégünk, néhány egyszerű módszerrel felgyorsíthatjuk a gyógyulási időt.

 

  • Zuhanyzás és hűtőfürdő

Zuhanyozzunk le langyos vagy kellemesen hűvös vízzel, ezzel csökkenthetjük a fájdalmakat, a bőr húzódását. A meleg víztől és a hosszas fürdőzéstől pedig inkább tartózkodjunk, ez ugyanis csak tovább szárítja a bőrt.

Ha nagyobb felületen égtünk le, vegyünk hűtőfürdőt. Több hozzávalót is kipróbálhatunk, a fürdővízbe keverhetünk például fél csésze zablisztet vagy egy csésze fehér ecetet, esetleg egy adag szódabikarbónát, hogy enyhüljön a feszítő, égő érzés. Üljünk bele a kádba, majd áztassuk magunkat 15-20 percig.

 

  • Víz fogyasztása

A tökéletes hatás eléréséhez elengedhetetlen a belső támogatás is. Fontos, hogy sok vízzel, esetleg lédús gyümölcsökkel pótoljuk a folyadékhiányt. Csak könnyű ételeket fogyasszunk, hogy ne terhelje a hosszas emésztés a szervezetet. Fontos, tehát hogy mindig igyunk elegendő vizet, hogy szervezet pótolni tudja az elveszett készleteit! A jobb hidratáltság továbbá segít abban is, hogy az égett bőr hamarabb meggyógyuljon!

 

  • Tejfölös pakolás

Az egyik legrégebbi napégés elleni házi praktika a tejfölös borogatás. Kenjük be vastagon az érintett területet hideg tejföllel és hagyjuk rajta, amíg át nem melegszik a bőrünktől, majd hideg vízzel zuhanyozzunk le!

 

  • Burgonyás borogatás

A krumpli kétségkívül az egyike a legrégebben ismert fájdalomcsillapítóknak. Vegyünk két normál méretű krumplit, mossuk meg őket, majd vágjuk kis darabokra. Ezután turmixoljuk össze, és helyezzük a pépet a sérült bőrfelületre. Hagyjuk az égett felületen, amíg meg nem szárad a krumpli, majd hideg vízzel öblítsük le.

 

  • Uborkás kezelés

Gyorsíthatjuk a gyógyulást, ha a gyulladt felületet nemcsak hűtjük, hanem tápanyagokkal is ellátjuk. Ehhez az uborkából vékony szeleteket kell vágni, majd azokkal betakarni a test leégett részét.

 

  • Használjunk fekete teát

A fekete tea a benne lévő összetevőknek köszönhetően bőrbe jutva elősegíti a megégett terület gyógyulását. A tea elkészítését követően várjuk meg, amíg kihűl az ital, majd vattapamacs segítségével, óvatosan átkenegethetjük vele a leégett bőrfelületet.

 

  • Ecetes borogatás

Egy kisebb ruhadarabot vagy vattát ecettel átitatva tegyünk a leégett bőrre. Kellemesen hűsítő és bőrnyugtató hatása miatt csökkenti a fájdalmat és a gyulladást.

 

  • Aloe vera használata

A növény számos gondra hoz gyógyírt a benne rejlő számos vitamin és ásványi anyagnak köszönhetően. Az Aloe vera olyan hatékony természetes gyulladáscsökkentő, mely nem jár semmilyen mellékhatással. Éppen ezért alkalmas napégés okozta fájdalom enyhítésére is. Legegyszerűbb, ha a növény félbetört levelével bekenjük az érzékeny területet. Az Aloe vera kenőcs formában is kitűnő orvosság lehet, összehúzza a véredénykéket, ezáltal az égő, csípő fájdalmat és a bőrpírt is fokozatosan megszüntetheti.

 

  • E-vitamin

Mivel a napozás hatására szabadgyökök szabadulnak fel, melyek károsítják a bőrt, jótékony hatásúak lehetnek az antioxidáns E-vitamint tartalmazó, belsőleg alkalmazandó készítmények is. Súlyos égéseknél nagyon jót tesz az E-vitamin-krém, mely elősegíti a bőr gyógyulását és megelőzi a hegesedést.

Ha azonban nagyon fáj a bőrünk, nyugodtan bevehetünk vény nélkül kapható fájdalomcsillapítót is. Emellett pedig, ahogy már említettük, igyekezzünk minél több folyadékot inni. Az otthoni praktikák és a természetes megoldások ellenére is orvoshoz kell azonban fordulni, ha a leégés különösen súlyos. Ennek jelei a hólyagosodás, láz, fejfájás, esetekben hasmenés vagy hányinger.

 

A nap megégetheti a szemünket is, ugyanis az ultraibolya fény károsítja a retinát, a szemgolyó hátsó belső falán elhelyezkedő vékony látóideghártyát. A szemek égése károsíthatja a szemlencsét, a szem belsejében található átlátszó szerkezetet, amely alakját változtatva biztosítja, a tárgyak éles képét. Ez szürkehályog kialakulásához vezethet.

 

A napégést okozó intenzív napfényhatás fokozza bizonyos bőrbetegségek kialakulásának kockázatát. Ezek közé tartoznak a fertőzések, a bőr korai öregedése és a bőrrák. Súlyos égés vagy szövődmények gyanúja esetén keresse fel orvosát!

 

A fényártalmak ideális kezelése a megelőzés lenne. A fényvédelemnek összetettnek kell lennie. Lehetőleg ne menjünk napra a magas UV sugárzásos időszakban. Ha ez elkerülhetetlen, védjük a bőrfelület minél nagyobb részét világos, szellős ruhadarabokkal. Viseljünk kalapot, UV-szűrős napszemüveget!

  • Természetes gyógymódok az agyunk karbantartására

    Napjainkabn a szellemi munka, agyunk folyamatos karbantartása egyre fontosabbá vált. Fontos, hogy képesek legyünk hatékonyan és fókuszáltan dolgozni, amihez elengedhetetlen a jó agyi teljesítmény.

  • Szeptember 21., avagy az Alzheimer világnapja

    Európai felmérések szerint a lakosság körülbelül 5 %-a szenved Alzheimer-kórban, ez az arány pedig a 85 év feletti korcsoportban eléri a 20%-ot. 2010-ben 35 millió demens beteg élt a Földön, 2030-ra előreláthatólag mintegy 65 millió ember szenved majd demenciában.

  • Gyakori utazási betegségek és ezek kezelése

    Sokaknál fordul elő rosszullét az autóban, a repülőn vagy más közlekedési eszközön, amely hányingerrel társul. A tünetek mögött a legnagyobb valószínűséggel az utazási betegség áll.

  • Legjobb gyógynövények és természetes gyógymódok asztma ellen

    Az asztma egy jól ismert légzőszervi megbetegedés, mely a légutak gyulladásával járó krónikus betegség. Leggyakoribb tünetei közé tartozik a zihálás, sípoló légzés, köhögés, mellkasi szorító érzés és a légszomj.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés