Scanomed - Nukleráis medicina központok

Mit tehetünk egyensúlyunk javítása érdekében?

 

Az egyensúlyunkat, akárcsak a levegővételt, mindenki természetesnek veszi. Észre sem vesszük, hogy használjuk, amíg nem figyelünk rá külön, vagy valamilyen gond nem merül fel vele kapcsolatban. Különböző gyakorlatokkal azonban nagyon sokat tehetünk a helyes egyensúly megőrzése és fejlesztése érdekében.

Az egyensúlyérzék fejlődése születés után elkezdődik, javarészt öntudatlanul. Például amikor az anya ringatja a gyermekét, azzal fejleszti az egyensúlyát. Ezen terület fokozatos fejlődése teszi lehetővé a hátról a hasra fordulást, a felülést, a felállást, majd a járás kifejlődését. Az egyensúlyérzék kialakulása kb. 6-7 éves korra fejeződik be. Felnőtt korban azonban, ha komplex megoldást keresünk, jó, ha tudjuk, hogy léteznek olyan mozgásformák, amelyek egyszerre fejlesztik az egyensúlyt, az erőnlétet, valamint a hajlékonyságot.

 

Egyensúlyérzékünk több szerv összehangolt működésén, pontosan háromféle információn alapul:

  • Amit látunk magunk körül, ezt az optikai idegek továbbítják az agyunkba./li>
  • A lábizmok és inak olyan speciális szenzorokkal vannak felszerelve, amelyek arról tájékoztatnak, hogy milyen gyorsan és mekkora erővel húzódnak össze vagy nyúlnak meg az izmok. Ez azt szolgálja, hogy megbizonyosodjunk arról, hol, milyen felületen vagyunk egy adott pillanatban anélkül, hogy azt látnánk is.
  • Illetve a belső fülben található érzékeny szerv, a labirintus is közvetít az agynak információkat.

 

Miért fontos az egyensúlyérzék fejlesztése?

Az egyensúlyérzék, vagyis a térben, mozgás közbeni testhelyzetről való tájékozódásról és a test stabilitásáról gondoskodó, műszerfinomságú kis érzékszerv minden tevékenységnél fontos. Vannak sportok, munkafolyamatok, melyek pedig nélküle elképzelhetetlenek lennének. Ennek speciális gyakorlatokkal való fejlesztése javítja a reakciókat, fejleszti a koordinációt, erősíti az izmokat, növeli a munkában a hatékonyságot, a sportban az eredményességet. A változó korba jutott nőknél és általában az idősebb korosztálynál gyakori a csontritkulás kialakulása, emiatt kiemelten fenyegeti őket a csonttörések veszélye, ezért fontos, hogy az egyensúlyérzék fejlesztésével az eséseket elkerüljék.

 

Az egyensúly javításának előnyei:

Az egyensúly életkortól és mindennapi tevékenységeinktől függetlenül is nagyon fontos. Az egyik legfontosabb, hogy az egyensúly stabilitást ad, amelynek növelése során kevésbé lesz valószínű, hogy akár váratlanul elessünk. Meglepő módon minden negyedik, 65 évnél idősebb felnőtt évente egyszer elesik, és emiatt több százezer sürgősségi helyszíni ellátást kell elvégezniük a mentősöknek országszerte.

Nagyon sok olyan gyakorlat áll rendelkezésre azonban, amelyeket akár otthon is elvégezve segíthetünk az egyensúlyérzékünk fejlesztésében. Első lépésként érdemes beazonosítani, melyik testrészünk a leggyengébb és azt erősíteni.

 

Javasolt gyakorlatok az egyensúly fejlesztéséhez:

  • Sarkon járás

Tegyünk 20-20-20 lépést sarkon járva, lábujjhegyen, majd tyúklépésben, előre és hátra is.

 

  • Egy lábon állás

Fokozatosan próbáljuk kitartani a pózt mindkét lábnál 30 másodpercig. Amikor ez már jól megy, kevésbé stabil felületen is próbálkozhatunk, mint például egy matracon.

 

  • Guggolás

A stabil lábak segítenek megelőzni az eséseket, ehhez remek gyakorlat a guggolás. Álljunk csípő szélességű terpeszbe, hajlítsuk be a térdet, eresszük le a csípőt, mintha egy székre próbálnánk leülni.

 

  • Fejegyensúly gyakoraltok

A fejünket is használhatjuk az egyensúlyunk fejlesztésére. Ilyenek például a fejkörzések, fejforgatások, babzsákkal a fejen felállás, leguggolás, leülés vagy szimplán séta babzsákkal a fejtetőn.

 

  • Gyakorlatok BOSU labdával

A BOSU úgy néz ki, mint egy nagy, félbevágott labda, és az Egyesült Államokból származik. Neve a „both sides up” rövidítéséből ered, arra utalva, hogy mindkét oldala – a puha és rugalmas része, valamint a kemény, úgynevezett platform része is – használható. Végezhetünk rajta fekvőtámaszokat, mindkét felszínét használva a labdának, vagy guggoló gyakorlatokat, kitörésben rálépéseket.

 

Fejlesztő gyakorlatok gyerekeknek:

A gyerekek sportos, egészséges életét, mozgásfejlődését, benne a jó egyensúlyérzékelést számos játék, eszköz segíthet megalapozni. Kifejezetten jó hatású a sokféle hinta, a trambulin, a nagyméretű labdák, a kerékpározás, a gördeszka.

Gólya- vagy mérlegállás, lábujjhegyen járás, szökdelés, babzsák vagy egy könyv fejen való egyensúlyozása, lábujjakkal apró tárgyak megfogása, továbbítása, gerendán, padon való egyensúlyozás is hasznos, fejlesztő játék lehet. Az ugróiskola, a sokféle labdagyakorlat és a többi, klasszikus gyerekjáték legtöbbje kiváló mozgás- és egyensúlyérzék-fejlesztő is egyben.

Az egyensúly fejlesztése tehát nagyon fontos és nélkülözhetetlen. Ezen képesség fejlesztése a megfelelő eszközök és gyakorlatok segítségével könnyedén kivitelezhető. Az egyensúlyért felelős receptorok és izmok fejleszthetőek, amelyekkel növelhető a test stabilitása, így csökkenthető az elesés és a ficam kockázata. Az egyensúly fejlesztésével javul a teljesítmény, csökken a sérülés veszélye, az egyensúlyt fejlesztő gyakorlatok segítik az izmok erősítését és a reakció javulását, ami minden korosztály számára kiemelten fontos.

  • Orvosságok és tippek a bőrégés gyógyítására

    Sokan esnek abba a hibába, hogy a bőrük gyors barnulása érdekében a tűző napon töltött napfürdőzést részesítik előnyben a fokozatos napozás helyett. Ilyenkor legtöbben a naptejet is mellőzik, ami kifejezetten káros lehet a bőrünkre nézve.

  • Minden, amit érdemes tudni a napszúrásról. Mik a tünetei, hogyan előzzük meg és kezeljük?

    Napszúrásról beszélhetünk, ha a napfénynek kitett fejbőr felhevül, ez a hőhatás pedig izgalomba hozza az agyhártyát. Bár az emberek nagyon jól alkalmazkodnak a különböző környezeti hatásokhoz, a szélsőséges időjárás megviselheti a szervezetünket. Ilyen a nyári hőség is, mely a testünk túlhevülését okozhatja.

  • Mit tehetünk egyensúlyunk javítása érdekében?

    Az egyensúlyunkat, akárcsak a levegővételt, mindenki természetesnek veszi. Észre sem vesszük, hogy használjuk, amíg nem figyelünk rá külön, vagy valamilyen gond nem merül fel vele kapcsolatban. Különböző gyakorlatokkal azonban nagyon sokat tehetünk...

  • A mozgáshiány következményei, avagy mi történik szervezetünkkel, ha nem mozgunk

    Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is. Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés