Scanomed - Nukleráis medicina központok

A mozgáshiány következményei, avagy mi történik szervezetünkkel, ha nem mozgunk

 

Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is. Sokan töltik napjuk nagy részét ülő testhelyzetben és a jelenlegi pandémiás helyzetben a szabadidőnkben is egyre kevesebbet mozgunk. Másrészt az általános elhízás is folyamatosan növekvő problémát jelent a világban. Az állapot kialakulásáért részben az egészségtelen táplálkozás tehető felelőssé, ugyanakkor döntő szerepet játszik ebben a mozgáshiány is.

Mindenhol folyamatosan azt hallani és olvasni, hogy minden korosztály számára nagyon fontos a rendszeresen végzett testmozgás. A mozgáshiány negatív egészségügyi következményei különféle formában nyilvánulhatnak meg, a legismertebb példa a túlsúly, melynek szövődményei például ízületi problémák, porckopás, szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség vagy köszvény lehetnek.

A mozgáshiány következtében nem feltétlenül alakul ki túlsúly, de következményei a normál testsúly megtartása mellett is jelentkezhetnek. A megfelelő erőnlét hiánya miatt alvászavarok, fáradékonyság és különböző mozgásszervi betegségek alakulhatnak ki, miközben a mozgáshiány az immunrendszer egészére is negatív hatással bír.

A mozgáshiánynak tehát komoly egészségügyi következményei is lehetnek. Az elhízás és a plusz kilók pedig nem a legsúlyosabbak ezek közül. De mielőtt listába szednénk melyek a mozgáshiány leggyakoribb következményei, vegyük sorba a mozgás jótékony hatásait is.

 

  • A mozgás jótékony hatásai:

Az emberi szervezet egymással szoros kapcsolatot alkotó rendszerek összessége, amiben az izmoknak különösen nagy jelentőség jut. A mozgás így hatással van az egészséges vérkeringés fenntartására, a csontok és porcok egészségének megőrzésére, sőt, még az immunrendszerünkre is. A rendszeresen sportolók körében ritkábbak a vírusos és még a daganatos megbetegedések is. Mivel mozgás közben a tüdőnket is edzésben tartjuk, a légúti betegségek lefolyása is enyhébb lehet.

 

  • A mozgás elhanyagolásának lehetséges következményei:

Természetesen nem mindig könnyű megfelelő mennyiségű és minőségű mozgást beiktatni a hétköznapokba, de fontos tudni, hogy idősebb korra milyen következményekkel járhat, ha korábban hosszabb ideig elhanyagoltuk a testmozgást.

 

  • Gyengíti az immunrendszert

A rendszeresen sportolók körében a fertőző betegségek, sőt még a daganatos betegségek kockázata is kisebb. De vigyázzunk, hogy a sportot se vigyük túlzásba, mert a mozgáshiány és a túledzés egyaránt gyengítik az immunrendszert!

 

  • Csontritkulás kialakulása

A mozgásszegény életmód egyik gyakori velejárója a csontritkulás, ami együtt jár a csonttörések veszélyével is. Ez különösen olyan felnőttek esetében fordul elő nagyobb számban, akik gyerekkorukban hanyagolták a testmozgást.

 

  • Szív- és érrendszeri betegségek gyakorisága

A szív is egy izom, amit rendszeresen edzeni kell, ebben pedig jelentős szerepet játszik a rendszeres testmozgás is. Ezen kívül azonban a vádli és a láb izmainak is fontos szerep jut az egészséges vérkeringés fenntartásában. Hosszas ülés következtében trombózis is kialakulhat. A mérsékelt intenzitású, rendszeres edzéssel, egészséges életmóddal csökkenthető a rizikó.

 

  • Vérnyomásemelkedés előidézése

A vérnyomás magasabb azokon a napokon, amikor nem edzünk. Viszont a véredényeink kb. két hét alatt alkalmazkodnak az ülő életmód tempójához, emiatt pedig magasabb értékeket mérhetünk. Egy hónapnyi mozgáshiány után pedig olyan eredményeket kaphatunk, mintha egyáltalán nem mozogtunk volna az elmőlt időszakban.

 

  • Cukorbetegség kialakulása

A mozgáshiány egyik leggyakoribb következménye a túlsúly, ami kedvező feltételeket jelent a cukorbetegség kialakulásának is. Rendszeresen végzett mozgás hatására a sejtek felszínén lévő inzulinreceptorok érzékenyebbé válnak, így könnyebben bejuthat a működésükhöz szükséges cukor a sejtek belsejébe, ezáltal csökkenhet a vércukorszint.

 

  • Metabolikus szindróma

A csökkent glükóztolerancia, a zsíranyagcsere-zavar, a magas vérnyomás és az elhízás kombinációját nevezzük metabolikus szindrómának. A metabolikus szindróma jelentősen növeli az érelmeszesedés, a szívinfarktus, a stroke és a keringési zavarok kockázatát. A metabolikus szindróma többnyire a mozgáshiány következménye.

 

  • Artrózis és ízületi gyulladások

A mozgáshiány következtében legyengült izomzat miatt az ízületek fokozott károsodás- és sérülésveszélynek vannak kitéve. Az egészséges izmok sok terhet képesek levenni az ízületekről, ezért a mozgásszegény életmód hatására elgyengült vagy megnyúlt izomzat hatása ízületi kopást is előidézhet. A gyenge izomzat miatt idővel az ízületek egyre súlyosabb mértékben károsodnak, hosszú távon az ízületi porcok is kopni kezdenek. Erős izomzat mellett jelentősen kisebb a ficamok kockázata is.

 

  • Több sérülés előfordulása

A mozgásszegény életmód következtében hanyatlik az erőnlét, csökken a gyorsaság, a mozgékonyság és romlik a koordináció. A motorikus képességek romlása fokozza a sérülések kockázatát.

 

  • A csigolyák közti porckorongok károsodása

A mozgásszervrendszer kelleténél kisebb igénybevétele rányomja bélyegét a testtartásra. Hosszú távon nagy eséllyel alakul ki hátfájás. Az ágyékcsigolyák környékén kb. 50 százalékkal kisebb valószínűséggel jelentkezik fájdalom azoknál, akik edzettek, mint azoknál, akik nem mozognak eleget.

 

  • Stresszbetegségek kialakulása

Abban, hogy a stressz okozta betegségek kialakulhatnak, nagyon gyakran közrejátszik a mozgáshiány is. Nagyon fontos, hogy megszabaduljunk a stressz következtében felszabaduló stresszhormonoktól, ebben, illetve a stresszoldásban segít például a sport.

 

  • Általános rosszkedv előidézése

Két mozgás nélkül már elég ahhoz, hogy kimerült és rosszkedvűek legyünk. Kísérletek során kiderült, ha az egerek egy hétig nem mozognak, kevesebb új agysejtjük termelődik és egy útvesztőbe beengedve is sokkal rosszabban teljesítenek, mint azon egerek, akik folyamatosan mozognak.

 

Mivel szervezetünk összetett és bonyolult rendszert alkot, érdemes odafigyelni az általa küldött intő jelekre. Lehet, hogy kezdetben csak kis zsibbadást érzünk a vádlinkban, vagy felállva az asztalunktól sajog a derekunk, később ezekből lumbágó, trombózis vagy gerincsérv is kialakulhat. Ezekhez hasonló komolyabb problémák esetén mindenképp érdemes orvoshoz vagy gyógymasszőrhöz fordulni.

Fordítsunk minden nap figyelmet a rendszeres mozgásra, hogy megelőzzük a bajokat!

Vigyázzanak magukra és egészségükre!

  • Orvosságok és tippek a bőrégés gyógyítására

    Sokan esnek abba a hibába, hogy a bőrük gyors barnulása érdekében a tűző napon töltött napfürdőzést részesítik előnyben a fokozatos napozás helyett. Ilyenkor legtöbben a naptejet is mellőzik, ami kifejezetten káros lehet a bőrünkre nézve.

  • Minden, amit érdemes tudni a napszúrásról. Mik a tünetei, hogyan előzzük meg és kezeljük?

    Napszúrásról beszélhetünk, ha a napfénynek kitett fejbőr felhevül, ez a hőhatás pedig izgalomba hozza az agyhártyát. Bár az emberek nagyon jól alkalmazkodnak a különböző környezeti hatásokhoz, a szélsőséges időjárás megviselheti a szervezetünket. Ilyen a nyári hőség is, mely a testünk túlhevülését okozhatja.

  • Mit tehetünk egyensúlyunk javítása érdekében?

    Az egyensúlyunkat, akárcsak a levegővételt, mindenki természetesnek veszi. Észre sem vesszük, hogy használjuk, amíg nem figyelünk rá külön, vagy valamilyen gond nem merül fel vele kapcsolatban. Különböző gyakorlatokkal azonban nagyon sokat tehetünk...

  • A mozgáshiány következményei, avagy mi történik szervezetünkkel, ha nem mozgunk

    Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is. Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés