Scanomed - Nukleráis medicina központok

Magnézium és stresszoldás. Hogyan segíthet a magnézium?

 

A szervezetben található ásványi anyagok számos biokémiai folyamatban vesznek részt. Ezek lehetnek enzimek vagy fehérjék alkotórészei, jelátviteli anyagok, mint például a kalcium vagy a magnézium, de szerepet játszhatnak a sejtek energia- és vízháztartásának szabályozásában. Alábbi cikkünkben a magnézium stresszre gyakorolt hatásait vesszük górcső alá.

 

Milyen hatásai vannak a stressznek a szervezetünkre?

A stressz gyakorlatilag az olyan körülményekre adott válasz, amik arra késztetik az embereket, hogy gyorsan cselekedjenek és változtassanak. Vagyis a stressz gyakorlatilag egy érzelmi és fizikai reakció, amit egy adott helyzet által keltett nyomás okoz. Ennek köszönhető, hogy életben vagyunk, hiszen hatására azonnal megemelkedik a szervezet adrenalinszintje, amely kiélesíti érzékeinket, felgyorsítja reflexeinket, fokozza éleslátásunkat. A stressz egy bizonyos mértékig hasznos, fokozza energiánkat és éberségünket, segít a problémára koncentrálni. Nagy mértékben vagy tartósan fennmaradva viszont a fizikai egészségben is kárt okoz.

 

Miért fontos a magnézium szerepe?

Nagyon sok anyagcsere-folyamatra van hatással az adrenalin, beleértve a pulzust, a vérnyomást, az erek, valamint az izmok összehúzódását, köztük a szívet is. Stressz esetén ezért érezhetünk magas vérnyomást, légszomjat vagy erős szívdobogást. Ezen tünetek lényegében a testünk védelmi reakciói. Ilyenkor az ereink kiszélesednek, így több vér áramlik az izmokba, valamint a májban tárolt glükóz bejut a véráramba, hogy energiát termelhessen. Ezekhez a folyamatokhoz pedig szervezetünknek magnéziumra van szüksége.

Másképp fogalmazva a magnézium az adrenalin felszabadulását szabályozza, nem engedi, hogy túl sok szabaduljon fel belőle. Vagyis a normális működéshez valós visszatérést és a kórós kilengést akadályozza meg. Így bár felgyorsul a szívműködés, ez nem veszélyes mértékű. Ezen kívül mivel az izmok elernyedéséhez is magnéziumra van szükség, vagyis hozzájárul szívünk megpihenéséhez és a helyes szívritmus beállításához is.

A magnézium tehát egy alapvető ásványi anyag, amely rendkívül hatásos a stressz ellen.

 

A magnézium létfontosságú ásványi anyag, kulcsfontosságú eleme az egészség és az általános jóllét megőrzésének, mivel számos biokémiai folyamatot szabályoz a szervezetben. Fontos szerepe van a szív, az izmok és az idegrendszer megfelelő működésében, mégis ez a második leggyakoribb ásványi anyag hiány a fejlett országokban.

Az elmúlt években az átlagos magnéziumbevitel jelentősen csökkent, míg a szorongás aránya folyamatosan nő. A magnézium és a szorongás közötti összefüggés ugyanakkor rendkívül erős, ezért nagyon fontos odafigyelni a rendszeres bevitelre.

 

Mindezen túl nemcsak a stressz fokozódásához és állandósulásához járul hozzá a magnézium hiánya, de stresszhelyzetben csökken a szervezet magnéziumtartalma, a katekolamin nevű hormon termelődés miatt megnövekedik a magnéziumürítés. A magnéziumhiány pedig a stressz fokozódása és az állapot állandósulása mellett sok problémát okoz a szervezetben, ez az ásványi anyag a felelős például a vérnyomás szabályozásáért, az izmok és idegek megfelelő működéséért, emellett az immunrendszernek és az emésztésnek is szüksége van rá. A magnézium hozzájárul a csontok és a fogak megfelelő állapotának fenntartásához is. Önmagában a magnézium nem eredményez egészséges csontokat, viszont a D3-vitaminnal, a K2-vitaminnal és a kalciummal karöltve már igen. Kutatások igazolják, hogy a magnéziumbevitel mintegy 17 százalékkal csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását. Ennek egyszerű a magyarázata, ugyanis a magnézium hatására javul az inzulinrezisztencia és a vércukorszint sem fog ingadozni.

 

A magnézium további stresszoldó hatásai:

  • Növeli a GABA szintjét

A GABA (gamma-aminobutyric acid) az agy dopamintermelését serkentő aminosav. A magnézium az agyban lévő GABA receptorokhoz kapcsolódik és stimulálja azokat. Ha a GABA-szint alacsony, az agyat nehéz kikapcsolni, így a relaxáció is lehetetlenné válik. Az alacsony GABA sok egyéb stresszel kapcsolatos rendellenességgel is összefügésbe hozható, például a pánikrohammal és irritábilis bél szindrómával is.

 

  • Gyulladáscsökkentő hatása van

Az agyban lévő gyulladás összefügghet a szorongással, a depresszióval és a memóriavesztéssel is. A magnézium azonban egyik legfontosabb stresszoldó tulajdonsága az, hogy gyulladáscsökkentő, így jelentős szerepe van az agyban jelentkező krónikus gyulladások megakadályozásában is.

 

  • Stresszhormonok csökkentése

A magnézium korlátozza a stressz hormonok felszabadulását és szűrőként szolgál, hogy megakadályozza az agyba való bejutásukat. A magnéziumhiány egyik leggyakoribb jele az izomfeszülés és a görcsök. A húzódó izmok miatt nem csak feszültté válhatunk, hanem ez kiváltja a “küzdj vagy menekülj” reakciót, amely felszabadítja a stressz hormonokat, az epinefrint és a kortizolt. A magnézium bevitele azonban segíthet az izmoknak ellazulni és véget vetni ennek az ördögi körnek.

 

Mi az oka annak, hogy a magnéziumhiány ennyire elterjedt?

Több finomított ételt fogyasztunk, amelyek kevesebb magnéziumot tartalmaznak, mint valaha. És még a legegészségesebb élelmiszerben is kevés a magnézium, mivel a termőföldek ásványi anyag tartalma folyamatosan csökken.

A krónikus stressz nagy magnézium “felhasználó”, amely a vizelettel kiválasztódik és így távozik a szervezetünkből. Az alkoholproblémákkal küzdőket, cukorbetegeket és időseket különösen veszélyezteti az alacsony magnéziumszint. Az emésztőrendszeri problémák, mint a lisztérzékenység, a Crohn-betegség, az IBS és a bélflóra egyensúlyhiánya szintén megakadályozhatják a magnézium megfelelő felszívódását továbbá számos gyógyszer blokkolja a magnézium felszívódását.

 

Hogyan pótoljuk a magnéziumot és előzzük meg a stresszt?

A magnézium megfelelő bevitele, szükség esetén pótlása, tehát a különösen fontos. Normális esetben a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás megfelelő mennyiségű magnéziumot biztosít. A felnőttek napi magnéziumigénye 300-350 milligramm, de átlagos táplálkozási szokások mellett csak 210-270 milligramm magnéziumot fogyasztunk naponta. Magas magnéziumtartalmú ételekkel lehet segíteni a helyzeten. Ezek közé tartozik a mandula, spenót, banán, kesudió, szójatej, fekete bab, mogyoróvaj, avokádó és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

 

 2021 04 21 magnezium 2

 

Igyunk magnéziumban gazdag ásványvizet!

A magnézium megszerzésének másik módja a természetes forrásokból származó ásványvíz fogyasztása. Az ásványvíznek hosszú múltja van az egészség helyreállításában.

A magnézium fogyasztásán túl számos technika áll rendelkezésünkre a stressz kezelésére. Ilyen például a rendszeres testmozgás, a relaxáció mindenféle formája. A folyamatos stresszhelyzeteket pedig úgy is kivédhetjük, ha időnként elvonulunk a világ zajától, rendszeressé tesszük a napi, heti, éves pihenést, és felszámolhatjuk a minket körülvevő káros hatásokat. Mindezek segítségével pedig megtanulhatunk tudatosan, stressz csökkentéssel reagálni az ingerekre.

 

Vigyázzanak magukra, vigyázzanak egészségükre!

  • Mit tehetünk egyensúlyunk javítása érdekében?

    Az egyensúlyunkat, akárcsak a levegővételt, mindenki természetesnek veszi. Észre sem vesszük, hogy használjuk, amíg nem figyelünk rá külön, vagy valamilyen gond nem merül fel vele kapcsolatban. Különböző gyakorlatokkal azonban nagyon sokat tehetünk...

  • A mozgáshiány következményei, avagy mi történik szervezetünkkel, ha nem mozgunk

    Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is. Az irodai és ülőmunkát végzők számának rohamos növekedésével egyre elterjedtebb a mozgás hiányából adódó szervi problémák megjelenése is.

  • Melyek a legfontosabb nyomelemek és miért fontos a pótlásuk?

    Az élő szervezet négy főelemből áll, ezek az oxigén, nitrogén, hidrogén és a szén. Emellett szervezetünket számos nyomelem és ultranyomelem is alkotja. A főelemek teszik ki a szervezet 95%-át, a nyomelemek pedig legfeljebb 4%-át, míg az ultranyomelemek pedig maximum 1%-át.

     

  • Hogyan jelez szervezetünk, hogy kevés fehérjét fogyasztunk?

    A fehérje mindenki számára elengedhetetlen tápanyag. Bár a szervezetünk viszonylag sokat termel belőle, előfordul, hogy a szintje nem megfelelő szervezetünkben. Az erről tanúskodó tüneteket gyűjtöttük össze soron következő cikkünkben.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés