Scanomed - Nukleráis medicina központok

A csontritkulás kialakulásának okai és megelőzése természetesen

 

 

A csontritkulás nagyon sok embert érint, főleg az életkor előre haladtával. A csontritkulás, más néven oszteoporózis során a csontok meggyengülnek, ami miatt korábban még könnyen elviselt terhelések hatására is eltörhetnek. Ilyenkor a csontok mésztartalma és tömege lecsökken, ezáltal könnyebben bekövetkeznek a csonttörések. A csontképző és a csontlebontásért felelős sejtek munkája összehangolt és életünk során változik. Az évek előre haladtával a csontképzés és bontás egyensúlya megbomolhat, és ha a csökkenés mértéke már kórosan magas, akkor beszélhetünk csontritkulásról. A csontritkulás olyan jelenség, aminél kifejezetten fontos a megelőzés, hiszen amikor már jelentkeznek a tünetek, nehezen lehet visszafordítani a folyamatot.

A csontritkulás felismerése

A csontritkulás elég gyakori betegség, amely a csontokat vékonyítja el, így valószínűbbé téve egy csonttörést. A csontritkulás első jele lehet egy kisebb baleset miatti csonttörés, leggyakrabban a gerinc, a combnyak, a medence és a csukló csontjai törnek el. Előrehaladott formájában már egy lehajolás, kisebb tárgy felemelése, köhögés is csonttöréshez vezethet. Súlyos esetben a csigolyák a test súlyától összeroppanhatnak, ami görnyedéshez és a testmagaság csökkenéséhez vezet.

Oszteopéniáról beszélünk, amikor már kialakult egy kisfokú csonttömeg-vesztés, de ez még nem éri el az oszteoporózis súlyossági fokát. Az oszteopénia fokozott oszteoporózis kockázatot jelent, amely a csontsűrűséget (csontdenzitást) mérő vizsgálattal kimutatható. A legjobb szűrővizsgálat a duális energia röntgen absorptiometria. Ez az eljárás gyors, egyszerű és pontos eredményt ad a csontsűrűségről a gerinc, a csípő és a csukló területén, azaz a legveszélyeztetettebb területeken. A felsoroltakon kívül az ultrahang és a kvantitatív komputer tomográfia lehet még megfelelő módszer a csontritkulás megállapítására.

A csontritkulás veszélyei

Az oszteoporózis leggyakoribb veszélye a csonttörés. Leggyakrabban a gerinc, a combnyak, a medence és a csukló csontjait érinti. A gerinc csigolyatesteinek összeroppanása esés vagy sérülés nélkül is kialakulhat, pusztán azért, mert a csigolyatestek csontállománya szinte elfogyott. Az összeroppanás súlyos fájdalommal járhat és a felépülésig tartó út hosszú.

A csontritkulás kialakulásának okai

A csontritkulás egyik oka visszavezethető egyszerűen az öregedésre. Egy bizonyos korban a csontok átalakítása megváltozik. Az új csontok lassabban termelődnek, mint a csontok elhalásának üteme. Ez a csökkenés a teljes csonttömeg csökkenéséhez vezet, mert az öreg csontok lebontása ugyanolyan ütemben zajlik tovább.

Bizonyos esetekben azonban olyan egészségügyi probléma vagy más orvosi kezelés áll a csontritkulás hátterében, amely miatt kialakul a betegség.

Táplálkozási rendellenességek, mint az anorexia és a bulimia is okozhatják a csontok meggyengülését.

Ezek mellett egyéb csontritkulást okozó okok lehetnek pl. kezeletlen gluténérzékenység, túl aktív pajzsmirigy, illetve egyéb gyógyszerek, mint a szteroidok és roham elleni szerek (pl.: karbamezafin és gabapentin idegi fájdalmakra, mint az isiász) szedése.

Mit tegyünk a csontritkulás megfékezése érdekében?

Az egészséges csontozat megtartásához az alábbi dolgokra van szükség: rendszeres testmozgásra (az optimális testsúly eléréséhez), megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra (amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen).

  • Egészséges életmód

A megelőzéshez elengedhetetlen a sok mozgás, sport és az egészséges életmód. Amíg csontunk inkább épül, mellőzzük a dohányzást, a túlzott alkoholfogyasztást, és mozogjunk eleget. Utóbbi kifejezetten növelheti a csonttömeget. Emellett ügyeljünk a megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelre, a kalcium és a kellő ásványi anyagok fogyasztására.

  • Megfelelő táplálkozás

A megelőzés szempontjából fontos a megfelelő tápanyagbevitel is.

- Kalcium pótlása

Az egyik lényeges összetevő a kalcium, amiből szervezetünk szükséglete életkoronként eltérő. Hogy biztosítsuk a kellő mennyiséget, együnk sok tejterméket, brokkolit, csonthéjast, vagy kelkáposztát és igyunk kalciumban gazdag ásványvizeket.

A szervezet napi kalciumszükséglete a különböző életkorokban eltérő. Átlagosan legalább 500-600 mg naponta. Egy 30-as éveiben járó nő napi kalciumszükséglete azonban már 600-800 mg körül van. Ennyivel már a későbbi csontritkulás megelőzésért is tesz valamit. Később, a menopauza tájékán, illetve már kialakult csontritkulás esetén a javasolt napi mennyiség 1000-1200 mg kalcium körül van a csonttömeg fogyásának ellensúlyozására.

- Ásványi anyagok fogyasztása

A szervezet kiegyensúlyozott csontanyagcseréjéhez fontos ásványi anyagok a fluorid, a magnézium, a réz, a mangán, a stroncium.

A réz hiánya nemcsak a csontok mennyiségi tulajdonságait, de minőségét is rontja. A felnőttek napi szükséglete 1,4 mg. Magnéziumból 350-600 mg-ra van szükség naponta, testünk magnéziumtartalmának 70 %-a van a csontokban. A mangán szintén nagyrészt a csontokban halmozódik fel, hiánya csontritkuláshoz vezet, a teljes kiőrlésű gabonalisztben sok van belőle. A stroncium szintén a csontok minőségét befolyásoló elem, napi 15 mg-ra van szükségünk belőle. A foszfor szintén fontos építőköve a csontoknak. Túlzott mennyiségben akadályozza a kalcium beépülését a csontokba, ideális esetben a bevitt kalcium és foszfor aránya 1:1.

Az ásványi anyagok is, mint a magnézium, a réz, a stroncium, a mangán és a fluorid hiánya a csontok minőségi és mennyiségi mutatóit is ronthatja, így a napi betevőt meg kell adni belőlük a szervezetünknek. Figyelni kell azonban arra, hogy ha túl sokat fogyasztunk, annak kellemetlen hatása is lehet.

- Folyamatos D-vitamin bevitel

A D-vitamin segíti a kalcium csontokba való beépülését. Ha nem áll rendelkezésre elegendő mennyiségben, a kalciumpótlás kevésbé hatékony. Már napi 15 perc napozással segíthetjük szervezetünk D-vitamin termelését, de pár élelmiszer, mint a tej, a tojássárgája, a máj vagy több halféle is nagyobb mennyiségben tartalmazza. Az oszteoporózis megelőzéséhez napi 25-50 mg D-vitamin fogyasztása ajánlott.

- Fogyasszunk B6 vitamint is

A B6-vitamin, melynek ideális forrása a teljes kiőrlésű liszt, szintén szükséges az egészséges csont- és porcállomány megőrzéséhez, a törések gyors gyógyulásához. Teljes kiőrlésű liszttel B6-vitamint vihetünk be, ami gyorsíthatja a törések gyógyulását, és segíti az egészséges csontállomány fenntartását.

- Nélkülözhetetlen C-vitamin, K-vitamin és folsav

A C-vitamin hiánya a csontok kollagénállományát károsítja. Emellett csontanyagcseréhez nélkülözhetetlen még a K-vitamin és a folsav.

  • Ügyeljünk a megfelelő testsúly megtartására

Fontos megemlíteni a testsúly-problémákat is. A változás kora körül, illetve azután maximum 30 kg/m2-es testtömeg-index (BMI) fogadható el. Míg azonban a magasvérnyomás-betegség megelőzésére egyértelműen a kisebb testsúly az ajánlott, addig a csontritkulás megelőzéséhez ez nem feltétlenül előnyös. A változó korú hölgyeknek tehát nem kell minden áron nádszál-karcsúaknak lenniük, még a 27-28-as BMI is elfogadható, ha a szív- és érrendszeri betegségek rizikó faktorai nem érintik őket.

A leghatékonyabb megelőzés ehhez pedig a kiegyensúlyozott, a legtöbb izmot érintő és a legtöbb csontot terhelő testmozgás. A mozgás bármely életkorban elkezdhető, mindenképpen jó hatású a csontokra.

Célszerű kombinálni az úgynevezett erősítő és a teherviselő gyakorlatokat! Az erősítő gyakorlatok pl. úszás, biciklizés, különböző gépi edzésprogramok fejlesztik az izmokat és kitűnőek a leggyakoribb szív- és érrendszeri, valamint anyagcsere-betegségek megelőzésében. A teherviselő gyakorlatok pl. gyaloglás, kocogás, futás, lépcsőzés azonban hatékonyabbnak bizonyul oszteoporózis ellen.

Egy csonttörés különböző egészségügyi problémákhoz vezethet, mint a tartós fájdalom, görnyedt tartás vagy mozgási nehézségek. A csonttörés utáni helytelen rehabilitáció miatt is felléphetnek tartós mozgásszervi problémák.

Éppen emiatt nagyon fontos odafigyelni a megelőzésre. Gyógyszeres kezeléssel és helyes életmóddal tudjuk kezelni a csontritkulást, továbbá megelőzhetjük a csontvesztést és csökkenthetjük egy csonttörés valószínűségét is.

 

Kellemes húsvéti ünnepeket kíván a ScanoMed csapata!

2021 03 26 husvet

  • Őrizzük meg energiánkat télen is!

    Bár a test és a lélek elkülönül, a kettő szorosan összekapcsolódik. A mentális problémák a testi egészségre is kihatnak, ami különösen télen lehet szembetűnő. Sokan küzdenek ilyenkor extrém fáradtsággal és nem sikerül visszanyerni vagy nem tudják, miként nyerhetnék vissza energiájukat.

  • Minden, amit az élelmiszer E-számokról tudni érdemes

    Az egyik legellentmondásosabb élelmiszerekkel kapcsolatos téma az élelmiszeripari adalékanyagokkal, vagyis E-számokkal kapcsolatos. Bizonyos elemzések, mint például a Düsseldorfi Orvosi Egyetem gyermekklinikájának kutatása öt csoportba sorolja az adalékanyagokat.

  • Mikor és mivel együtt szedjük a legfontosabb vitaminokat?

    A vitaminok fontossága senki számára nem kérdőjelezhető meg. A vitaminok és ásványi anyagok rendszeres pótlása elengedhetetlen a szervezetünk egészséges működéséhez. Azt viszont már kevesen tudják, melyik a nap legideálisabb szakasza a vitaminszedéshez.

  • Itt az ősz, elő a teákkal. A teák egészségügyi hatásai és típusai

    A világ már több mint 5000 éve ismeri a teázás élményét, mely a víz után a második legfogyasztottabb italnak számít. Ez a legősibb ital a világon mely alapvető szerepet tölt be a különböző kultúrákban szerte a világon.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés