Scanomed - Nukleráis medicina központok

Csodálatos méz és felhasználási módjai

 

A méz az ősidők óta az emberi táplálkozás része, mára mint igazi gyógyterméket használjuk. A méz közel 70 féle gyógy- és fiziológiai hatással bír, valódi gyógyhatású élelmiszer, hiszen a benne rejlő rengeteg értékes anyag rendkívül jó hatással van az egészségre.

A hivatalos meghatározás szerint a méz: „az Apis mellifera méhek által a növényi nektárból vagy élő növényi részek nedvéből, illetve növényi nedveket szívó rovarok által az élő növényi részek kiválasztott anyagából gyűjtött természetes édes anyag, amelyet a méhek begyűjtenek, saját anyagaik hozzáadásával átalakítanak, raktároznak, dehidrálnak, és lépekben érlelnek”.

A cukor édes, olcsó és könnyen szállítható, ám csak egyetlen, majdnem vegytiszta tápanyagból, a szacharózból áll. A szacharóz egy glükózmolekulából - szőlőcukorból - és egy fruktózmolekulából - gyümölcscukorból - épül fel, és a szervezet csak összetevőire bontva tudja felhasználni. A méz is ezt a két cukormolekulát tartalmazza. A mézből édes íze és állaga miatt egyszerre csak kevés fogyasztható, így nehéz tőle meghízni. A munka vagy sportolás alkalmával az izmok glükóztartaléka kimerül. Ilyenkor is jó szolgálatot tesz a méz, mert cukortartalma gyorsan felszívódik, és hamar eljut az izmokba. A méz a gyors energiaszolgáltatás miatt a szívműködést is kedvezően befolyásolja. Feltételezik, hogy a mézben található acetilkolin segíti az erek tágulását és a szövetek táplálását.

A mézben 65-80% cukor, viszonylag kevés - 15-22% - víz és 0,5%, néha valamivel több fehérje található. Némelyik méz maltózt tartalmaz, a hársmézben pedig nagyobb mennyiségben a melozitóz fordul elő.

A szervezetnek mindig szüksége van megfelelő mennyiségű vitaminokra és ásványi anyagokra, ám ilyenkor télen különösen nagy hangsúlyt kell fektetni ezek bevitelére, pótlására. A természet e csodás kincse négyötödrészt glükózból és fruktózból áll, ám még így is tartalmaz sok más egyéb összetevőt, mint a kalcium, réz, vas, magnézium, mangán, foszfor, kálium, nátrium, cink és kis mennyiségben B1, B2, B3, B5, B6 és C-vitamin. A sötétebb mézek (pl. fenyő, pitypang) gazdagabbak ásványi elemekben, vasban, rézben és mangánban.

 

A méz egyéb egészségügyi hatásai

 

  • Baktériumölő hatású

A méz az bakteriális megbetegedéseket is eredményesen tudja kezelni, hiszen természetes antibiotikum. Megelőzésként, még a betegség kialakulása kezdetén fogyasszunk többet belőle, mint amennyit szoktunk, ezzel elkerülhetjük az erősebb gyógyszerek szedését. Figyelmet érdemel a glükóz-oxidáz enzim, amelynek hatására glukonsav és hidrogén-peroxid keletkezik. Feltételezik, hogy az utóbbi vegyületnek is lehet szerepe a méz baktériumölő hatásában. Másrészt antibakteriális hatása savas jellegének, hidrogén-peroxid tartalmának is köszönhető. A népi jó tanács hátterében, mi szerint ne tegyük a mézet forró teába az áll, hogy a méz antibakteriális hatású összetevői híg formában, normál hőmérsékleten a legaktívabbak, a magas hő viszont csökkenti ezt az aktivitást, emellett a méz aroma- és illatanyagai is károsodnak.

 

  • Égések gyógyítása, sebkezelés

A mézet évezredek óta használják égések gyógyítására és fertőzések megakadályozására, ugyanis sterilizálja a sebet, amely így kevesebb heggel gyógyul. A jó baktériumölő hatású, ugyanakkor kedvező árú vegyes virágméz alkalmas leginkább a horzsolt sebek külsőleges kezelésére (a mézzel beborított felületet nem kell bekötözni).

 

  • Megfázás ellen is jó

Ha egy megfázás következtében már a köhögés is jelentkezik, akkor is segíthet a méz. Nem szabad hagyni ugyanis, hogy a tüdőben lerakódjon a váladék, fel kell szakítani, ki kell takarítani a szervezetből. Ha a köhögés még nem drasztikus, akkor bátran kihasználhatjuk a méz jótékony hatását. Bármelyik méz jó választás megfázás kezelésére, de az akácmézet tartják a leghatékonyabb segítségnek. Torokfájásra pedig a napraforgóméz lehet a legjobb gyógyír, hiszen kitisztítja a torkot, az akácméz és a repceméz pedig a fertőtlenítő hatása révén segít a torokfájáson. Végül, de nem utolsó sorban, náthás időszakban a méz fogyasztása már csak azért is javasolt, mivel a B- és T-limfocita immunsejtek aktiválása révén szerepe van az immunvédekezésben.

 

  • Javítja a memóriát

Egy amerikai kutatás szerint a méz a rövid- és a hosszú távú memóriát is fejlesztheti, különösen menopauza előtt vagy alatt lévő nők esetében. A mézkúra náluk éppolyan hatásos lehet, mint a hormonterápia.

 

  • Hatékony immunerősítő

Immunerősítés: magas vitamintartalma miatt az akácméz, konzervált beltartalmi értékei miatt a repceméz, széleskörű hatóanyag-tartalma miatt pedig a vegyes virágméz is javasolt immunerősítésre.

 

  • Természetes fertőtlenítő, fájdalomcsillapító

Nem véletlen, hogy fájó torokra leginkább a méz fogyasztását szokták javasolni. A méz remek fertőtlenítő és fájdalomcsillapító hatással is bír. Egy-két evőkanál után már érzni is lehet jótékony hatását.

 

  • Cukorbetegség mérséklése

A méz glikémiás indexe alacsonyabb a cukorénál, így nem emeli meg annyira a vércukorszintet sem. Ráadásul még az íze is édesebb, így kevesebbet kell belőle használni. Egy német kutatás során arra az eredményre jutottak, hogy akik étkezésükben teljes mértékben mézre cserélik a cukrot, azoknak sokkal stabilabb lesz a vércukra.

A méz értékes tápanyagai révén tehát igen sokrétű táplálkozás-egészségügyi előnyökkel szolgál rendszeres, mértéktartó fogyasztás esetén. 15 éves kor felett naponta 20-30 gramm a maximálisan javasolt bevitel mennyisége, fogyasztását mindenkinek erős szívvel ajánljuk különösen a hideg téli hónapokban.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés