Scanomed - Nukleráis medicina központok

A ScanoMed Kft. mindkét központjában a megfelelő óvintézkedések betartásával a PET-CT vizsgálatok továbbra is zavartalanul folynak.

A ScanoMed Kft. Debreceni Központjában ismét fogadjuk betegeinket általános izotóp és hibrid képalkotó vizsgálatokra.

Az ellátás biztonsága, és a járványveszély csökkentése érdekében szigorú vizsgálati protokollt, továbbá számos megelőző intézkedést vezettünk be pácienseink és dolgozóink egészségének védelmére:


  • Kérjük, az előjegyzett vizsgálati időpontokra ne korábban, hanem pontosan érkezzenek, és a vizsgálat után minél hamarabb hagyják el az egészségügyi intézményt.
  • Az inaktív várókban csak azok tartózkodhatnak, akiknek az időpontja 15-20 percen belüli, továbbá a betegszállítóval érkezők.
  • Kérjük, dolgozóink és a többi páciens megóvása érdekében kísérő nélkül érkezzen! A vizsgálatra érkező betegek – és csak azok – mellett, akik mozgásában, vagy egyéb okból indokoltan segítségre szorulnak, a vizsgálat időtartamára és a váróban tartózkodásra 1 fő kísérő lehet jelen. A további hozzátartozókat megkérjük, hogy a Klinikák területén kívül várakozzanak.
  • A betegvárókban biztosítjuk a várótermi zsúfoltság elkerülését, kérjük, a várakozás során a betegek minél távolabb próbáljanak egymástól elhelyezkedni.
  • A bejáratnál kézfertőtlenítőt helyeztünk el, amelynek használata – mindannyiunk érdekében – minden látogatónknak kötelező.
  • A maszk viselése kötelező a Klinika területén (és a vizsgálatok során is), így intézetünkben is.
  • A vizsgálat előtt testhőmérséklet-mérés történik, illetve tünetek alapján tájékozódunk potenciális fertőzöttségéről. Ha kollégánk fertőzésre gyanúsnak ítéli, a vizsgálat előtt koronavírus szűrővizsgálat eredményét kérheti Öntől.
  • Ha koronavírus-fertőzésre utaló tüneteket (például láz, köhögés, légszomj stb.) tapasztalt magán vagy az Önnel egy háztartásban élő hozzátartozóján, illetve az elmúlt 14 napban külföldön járt vagy más okból felmerül a fertőzés gyanúja, kérjük, a lehető leghamarabb mondja le időpontfoglalását.
  • Az elkészült leletek személyes átvételi lehetősége, valamint a személyes vizsgálati időpontkérés továbbra is szünetel. A leleteket minden esetben postázzuk az Ön által megadott címre.


Az előjegyzett vizsgálatokon kívül kérjük a személyes megjelenés mellőzését! Intézetünkben telefon ügyelet működik, minden a vizsgálatokat érintő kérdéssel, orvosi konzultáció igényével keressék kollegáinkat. A telefonvonalak leterheltsége miatt, azonban kérjük, kérdéseiket lehetőleg az alábbi e-mailen fogalmazzák meg: info@scanomed.hu


Köszönjük megértését és együttműködését!

2020.05.07.

Stressz – koronavírus – romló alvásminőség a pandémia idején

 

A magyar emberek kétharmada vallja magát stresszesnek és 38%-uk nincs megelégedve alvásának minőségével – derült ki az Ipsos és a Huawei Technologies 10 országban végzett, nemzetközi kutatásából. Az érték kiugróan magas, Európában mi alszunk a legrosszabbul. A koronavírus drasztikus változást hozott, felforgatta mindennapjainkat, a szorongás és a stressz pedig kihatással van megszokott életünkre: az eleve rosszul alvó (38%) válaszadók negyedének még tovább romlott alvásminősége.

Az Ipsos nemzetközi, fogyasztói elégedettségi felmérésében arra kereste a választ, hogyan változott meg a lakosság életmódja és életminősége a Covid-19 megjelenése óta. A Huawei megbízásából készített, mintegy 10 európai ország lakosaival végzett kutatásából kiderül, a magyarok 22%-a szerint rosszabbodott az életminőségük az elmúlt néhány hónapban.

Legtöbben a pénzügyi helyzetük romlását tapasztalták (37% érzékelt negatív változást ezen a téren), majd a fizikai állapot következett (24% vélte úgy, hogy rosszabb fizikai állapotba került a pandémia megjelenése óta), de érdekes módon romlott a válaszadók alvásának a minősége is (25% nyilatkozott így). A széles körben elterjedt stressz letaglózó, figyelembe véve, hogy a megkérdezettek 66% vallja magát közepes mértékben vagy nagyon stresszesnek, és ennek nagy része a közelmúlt változásaiból adódik (48% szerint emelkedett a stressz-szintje az elmúlt pár hónapban).

A megkérdezettek 15%-a úgy érzi, a stressz miatt romlott az alvásminősége, 63%-a véli úgy, hogy ez is okozhatja az éjszakai forgolódást. Ráadásul a magyarok emellett más, különböző egészségügyi – mentális és fizikai – problémáktól is szenvednek, beleértve az energiahiányt (44%), az alvászavarokat (38%), a motiválatlanságot (29%) és a szorongást (29%). A legtöbb esetben ezek a tipikus stressztünetek szintén az elmúlt hónapokban jelentek meg vagy erősödtek fel. A magyarok 44 százaléka egyáltalán nem elégedett az alvásának minőségével és mennyiségével. 47%-uknak gondot okoz az elalvás, 39%-uk pedig nehezen alszik vissza, ha éjszaka felébred. A megkérdezettek 62%-a vallja, sokszor fáradtabbnak érzi magát alvás után, mint előtte.

 

Rémálmokat is okozhat a koronavírus-járvány

Finn kutatók a mesterséges intelligencia segítségével nagyjából ezer önkéntesen végzett kísérletek során rájöttek, hogy a pandémia rettenetes rémálmokat okozhat, amit az emberek nehezen emésztenek meg ébredés után. A Frontiers in Psychology tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban 4 ezer finnországi lakost követtek nyomon a lezárások alatt hat héten keresztül, közülük nyolcszázan pedig részletesen beszámoltak arról, miket álmodtak – az eredmények alapján kiderült, hogy a pandémia következtében meghúzódó szorongással küzdenek. A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások apokaliptikus érzelmeket ébresztettek az emberekben. Az extrém esetek átélhetővé teszik az álmokat, ezért a belső feszültség magasabb szintekre emelkedhet.

A kutatók az álmok során érzékelt szavakat egy algoritmusba tápláltak be, amit szókapcsolatok elemzésére fejlesztettek ki. Összesen 33 álommintát találtak, közülük huszonkettőt rémálomnak minősítettek, 55%-uk egyértelműen a jelenleg zajló pandémia köré épült. A rémálmok leggyakrabban észlelt témái közé a közösségi távolságtartás megszegése, a megfertőződés, a védőfelszerelések hiánya, a negatív jövőkép és az apokalipszis eljövetele tartoztak. Az ölelés, a kézfogás, a tömeg és a bulik, valamint a velük összefüggésbe hozható szabályozások áthágása szerepelt legtöbbet az álmokban. A résztvevők fele a karantén alatt többet aludt, mint az azt megelőző időszakban, bár 10 százalékuk nehezebben hunyta le a szemét, és gyakran rémálmokra riadtak fel.

A kutatásból megtudhattuk, hogy a stressz szintje jelentős módon megnőtt, amelyek szoros kapcsolatban vannak a görcsös jellegű alvással és a rossz álmokkal. Főként azoknál figyelték meg a szorongás és a depresszió felerősödését, akiknek nehézséget okozott álomra hajtani a fejüket. A folyamatos, ismétlődő rémálmok a poszttraumás stressz szindróma jeleire utalhatnak. Az álmok tartalma nem mindig véletlenszerű, ezért kulcsfontosságú szerepet játszhatnak abban, hogy megértsük a stressz és a szorongás valódi eredetét.

 

Krónikus fáradtság és poszttraumás stressz a gyógyult Covid-betegeknél is előfordulhat

A koronavírusból felgyógyultak között sokaknál megfigyeltek krónikus fáradtság és poszttraumás stressz szindrómát -nyilatkozta Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház infektológiai osztályának főorvosa. Az új fajta koronavírusnál a gyógyultak 20-25 százalékánál alakult ki krónikus fáradtság szindróma. A főorvos felidézte, hogy korábban két hasonló koronavírus-fertőzés volt a világon: a SARS és a MERS. A SARS-ból kigyógyult betegek nagy részénél nagyjából 3 év kellett, hogy a krónikus fáradtság szindrómából is kigyógyuljanak. A mostani, új típusú koronavírusnál a kórházban, intenzív osztályon kezelt betegek 10 százalékánál poszttraumás stressz szindróma is kialakult. Ezt a magyar gyógyult betegeknél is megfigyelték.

 

Mit tehetünk ebben a nem mindennapi élethelyzetben és mit tehetünk, hogy jobban aludjunk?

Ahány ember, annyi új élethelyzet jött most létre, így általános tanácsként mondhatjuk, próbáljunk most is olyan elfoglaltságot keresni, amiben örömünket leljük, legyen az olvasás, zenehallgatás, sütés-főzés, társasjátékozás. Az online térben rengeteg újdonság található, nagyon sokan a saját kompetenciájukban indítottak kreatív kezdeményezéseket, mint online koncert, buli, múzeumlátogatás, színházi előadás és még hosszan sorolhatnánk. Természetesen ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról sem!

Még békeidőben is vannak olyan stresszesebb időszakok, amikor az ember nehezebben alszik el – hát még egy világjárvány kellős közepén, amikor újra a bizonytalanság kezd úrrá lenni a helyzeten. Van néhány tipp, amit, ha alkalmazunk, könnyebb lesz az elalvás.

  • Szedjünk magnéziumot!

Bár konkrét összefüggést nem találtak eddig a magnézium és az alvás között, de az ásványi anyag sokat segít az izmok ellazításában, ami jól jöhet lefekvés előtt. Egy magnéziumos pezsgőtabletta vagy egy étrendkiegészítő hozzájárulhat, hogy a stressz miatt gócba állt izmaink lelazuljanak.

  • Figyeljünk a légzésünkre – és a partnerünkére is!

Ha valaki olyannal alszunk, aki nagyon szuszog, vagy horkol, ahelyett, hogy próbálnánk kizárni, figyeljünk oda rá – és képzeljük el, ahogy a tenger hullámai előretörnek, majd visszahúzódnak. Nem a legideálisabb megoldás, és van olyan horkolás, amit még ezzel sem lehet eltüntetni, de egy próbát mindenképpen megér.

  • Feküdjünk le mindig ugyanakkor!

Emberekként leginkább a rutin az, ami meg tud nyugtatni minket, igaz ez a lefekvésre is. Alakítsunk ki maginknak egy éjszakai rutint, és figyeljünk nagyon arra, hogy nagyjából mindig ugyanakkor feküdjünk le aludni – egy idő után a szervezetünk magától is átáll majd, és tudni fogja, mikor indítsa az alvásért felelős hormonok termelését.

  • Ne együnk közvetlenül lefekvés előtt!

Érdemes lefekvés előtt két-háromórányira időzíteni az étkezést, főleg akkor, ha nehezebbet, vagy többet eszünk. Ellenkező esetben az emésztés miatt nehezebben fogunk tudni elaludni.

  • Hallgassunk zenét!

A lényeg az, hogy relaxáló, számunkra kellemes dallamokat hallgassunk lefekvés előtt. Kutatások bizonyították, hogy a zenehallgatás segít az elalvásban, és az alvás minőségét is javítja.

  • Próbáljuk ki a meditációt!

Nem mindenkinek jön be a dolog, de van, aki esküszik rá – a meditáció hatékonyan kikapcsolja az agyunkat, ha fogékonyak vagyunk rá, és el tudjuk engedni a segítségével a mindennapi bosszankodást. Ha nem tudjuk, hogy kezdjünk neki, le lehet tölteni egy applikációt a telefonunkra, vagy kereshetünk Youtube-videókat is, de számos könyvben is olvashatunk erről.

  • Ne nézzünk képernyőket!

Köztudott, hogy a kék fény belezavar az agy alvás-ébrenlét ciklusába, felborítja a cirkadián ritmust, és akkor is gátolja az alvási hormonok termelését, ha egyébként már késő van, és aludni szeretnénk. Ezért nem jó lefekvés előtt a telefonunkat nyomkodni – lehet, hogy a szemünk elfárad, de az biztos, hogy nem fogunk olyan könnyen elaludni, és az alvásminőségünk is hagy majd némi kívánnivalót maga után.

  • Vegyünk egy forró fürdőt!

Magyarországon szerencsére divat az esti fürdés vagy zuhanyzás, nem úgy a nyugati országokban, ahol többen tisztálkodnak reggel, mint este. Pedig a forró fürdő sokat segít abban, hogy megfelelően el tudjunk lazulni, és elengedjük a napi stresszt, majd a pihenésre koncentráljunk csak. Alakítsunk ki magunknak egy esti rutint, aminek a középpontjában egy jó meleg, relaxáló fürdő vagy zuhanyzás áll, így át tudunk kapcsolni a napi teendőink és a pihenés között.

  • Ne nézzük meg, mennyi idő van!

A lefekvésnél ne kezdjük el számolgatni, milyen kevés időnk is van aludni az ébresztőóra hangjáig, ne stresszeljük feleslegesen magunkat, és akár még azt is elérhetjük így, hogy álmatlanul forgolódunk abban az időben, amikor már régen aludhatnánk. Inkább felejtsük el az órát és az ébresztőt is, egyszerűen csak pihenjünk, és örüljünk neki, hogy végre vízszintesben lehetünk.

  • Csökkentsük le a hőmérsékletet!

Az alváshoz az emberi szervezetnek a 19-20 Celsius-fokos hőmérséklet az ideális, ezért, ha tehetjük, hűtsük le minél jobban a hálószobát. Most, hogy már hidegebbek az éjszakák, nincs nehéz dolgunk, egyébként klímával, egy kis légmozgással is megoldható a dolog. A lényeg, hogy ne legyen a hálóban túl meleg, mert akkor biztosan nagyon nehezen alszunk majd el.

  • Miért eszünk akkor is, ha nem vagyunk éhesek és mit tegyünk ez ellen?

    Időnként érezhetünk olyat, hogy ennünk kell, pedig valójában nem is vagyunk éhesek. Előfordulhat olyan, hogy csak megkívánunk egy bizonyos ételt, vagy egyszerűen csak úgy érezzük, hogy valami ennivalóra van szükségünk. 

  • A hasi elhízás veszélyei és javaslatok a hasi zsír eltüntetésére

    A fenék, csípő, combok és has mind olyan területek, ahol nemcsak zavaróak a zsírpárnák, de az egészségünket is meglehetősen veszélyeztethetik. A hasi zsír (vagy "zsigeri zsír") a hasi részen gyűlik fel és kinyomja a hasat.

  • Csodálatos méz és felhasználási módjai

    A méz az ősidők óta az emberi táplálkozás része, mára mint igazi gyógyterméket használjuk. A méz közel 70 féle gyógy- és fiziológiai hatással bír, valódi gyógyhatású élelmiszer, hiszen a benne rejlő rengeteg értékes anyag rendkívül jó hatással van az egészségre.

  • Minden fontos tudnivaló a BMI indexről

    A WHO szerint a bolygó népének fele ma nem a veszélyes fertőzésektől hal meg, mint a múltban. Az ember fő ellenségei a gyorsételek, a túlfőzés, a stressz, az ülő munka, az elhízás és a mozgás hiánya. Napjainkban az elhízás népbetegségeknek számít.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés