Scanomed - Nukleráis medicina központok

Immunrendszer gyengítő ételek és szokások. Miket kerüljünk az influenza szezonban?

 

A hideg időszakban a szervezetünk fokozott terhelésnek van kitéve, hiszen ilyenkor nagyon sok vírusfertőzés kering a levegőben. A mindennapok rohanó világában pedig gyakran nem könnyű odafigyelni arra, hogy mit fogyasztunk, és hogy az mennyire egészséges. Sok ember csak gyorsan vásárol impulzusok szerint a közeli kisboltban, nem is ügyelve az egészségtelen ételekre. Műanyagokat, tartósítószereket, színezékeket és rengeteg cukrot eszünk így meg, melyek immunrendszerünkre negatív hatással lehetnek.

Sorra vettük azokat az ételeket, szokásokat, melyek jelentősen csökkenthetik immunrendszerünk védekező képességét:

Zsíros ételek

A telített zsírsavakban gazdag táplálkozás hatására nemcsak testsúlyunk nő, hanem csökken azon fehérvérsejtek működése, amelyek nagyon fontosak a fertőzések elleni védekezésben. Zsíros húsok fogyasztása során szervezetünket leterheljük, így az kevesebb energiát tud a védekezésre fordítani. Érdemes a téli időszakban a magas zsírtartalmú tejtermékek, zsíros sajtok fogyasztását is lecsökkenteni. Ezek negatív hatása ugyanis a húsokhoz hasonlóan, a szervezetre gyakorolt túlzott terheléssel jelentkezik. Emiatt fontos inkább sok zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű gabonákat fogyasztani és kerülni a vörös húsokat.

Fájdalomcsillapítók

Bizonyos fájdalomcsillapítók károsíthatják a bélfalat, és áteresztővé tehetik a beleket. Emiatt fertőzések, illetve emésztetlen ételdarabkák kerülhetnek a szervezetbe, ami meggátolhatja az immunrendszer megfelelő működését.

Méregtelenítés

A szervezet méregtelenítésére időnként szükség van, de vigyáznunk kell, mikor vonjuk meg magunktól a fontos tápanyagokat. Az influenzaszezonban fokozottan figyeljünk arra, hogy diéta alatt is tápanyagdús, de kalóriaszegény ételeket együnk. A méregtelenítés része lehet a léböjt is. A túlzásba vitt böjtölés, illetve a túlságosan kalóriaszegény táplálkozás is jelentősen károsítja az immunrendszert hosszú távon, mert ilyenkor sok vitaminból és ásványi anyagból nem jut megfelelő mennyiség a szervezetbe. A nem megfelelő utánpótlás következtében pedig csökkenhet a szervezet ellenálló képessége.

Antibiotikumok

Antibiotikumok szedése során a bélrendszerben élő jótékony hatású baktériumok is elpusztulnak, és ha valaki gyakran szed ilyesmit, akkor gyengül az immunrendszere, és sokkal kevésbé lesz ellenálló a fertőzésekkel szemben. Emiatt ajánlott, hogy az antibiotikumok mellé minden esetben szedjünk probiotikumokat is.

Túlzott alkoholfogyasztás

Amerikai kutatók bebizonyították, hogy a szeszesitalok hatására az emberek fogékonyabbá válnak a különböző megbetegedésekre. A vírusok savas közegben jobban tudnak elszaporodni, például alkoholban is. Aki sok alkoholt iszik, egy idő után kevesebb fehérvérsejtje termelődik, ami hosszú távon káros hatással van az immunrendszerre.

Túlzásba vitt edzések

A túl intenzív és gyakori edzés károsítja az immunrendszert, így védtelenné tesz az influenza ellen is. A test túlzott igénybevétele tehát ugyanannyira káros egészségünk szempontjából, mint a passzív életmód.

Cukros ételek fogyasztása

A magas cukorbevitel gyengíti az immunrednszert. Nagy mennyiség esetén gyulladást okozhat a szervezetben, ezzel többletterhelést okozhatunk a szervezetünknek. A megnövekedett vércukorszint is negatív hatással van egészségünkre.

Megnövekedett stressz szint

Napjaink betegsége, a stressz az egyik legnagyobb veszély az immunrendszer számára. Próbáljunk figyelni arra, hogy elegendő időt szenteljünk magunkra és időnként eresszük ki a gőzt és hagyjunk időt saját hobbijainkra.

Ha gyakran betegeskedünk ősszel és télen, annak nem csak a hűvös időjárás, hanem a nem megfelelő táplálkozás is lehet az oka. Mostmár tudjuk a veszélyforrásokat, így érdemes ezeket szem előtt tartani az immunrendszerünk védelme érdekében. Ne feledjük hogy az immunrendszerünk megfelelő működésében az életmódnak - táplálkozásnak, elegendő folyadékfogyasztásnak, testmozgásnak, hatékony stressz-kezelésnek, elegendő pihenésnek, alvásnak - alapvető szerepe van.

 

  • Hogyan védjük szervezetünket a nagyvárosi szmog ellen?

    Ijesztő mértékűvé vált az utóbbi években a Földön a légszennyezettség. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a Föld népességének 90 százaléka él olyan helyen, ahol a légszennyezettség mértéke meghaladja a biztonságos határértéket.

  • Immunrendszer gyengítő ételek és szokások. Miket kerüljünk az influenza szezonban?

    A hideg időszakban a szervezetünk fokozott terhelésnek van kitéve, hiszen ilyenkor nagyon sok vírusfertőzés kering a levegőben. A mindennapok rohanó világában pedig gyakran nem könnyű odafigyelni arra, hogy mit fogyasztunk, és hogy az mennyire egészséges.

  • Érvek az e-cigaretta ellen és legújabb alternatívája

    Drasztikusan alakulnak át világszerte a dohányosok szokásai. Az utóbbi néhány évben óriási változások zajlottak le dohánypiacon és a dohányzási szokásokban. A hagyományos cigarettáról egyre többen szoknak át a legmodernebb kütyükre, melyek hatásai körül azonban sok a vita.

  • A klímaváltozás riasztó hatásai egészünkre nézve

    Manapság már érvényesülni látszik a klímaváltozás emberi egészségre gyakorolt hatása. A klímaváltozás miatt rengeteg egészségügyi probléma súlyosbodik, nő a szezonális allergiások száma és a tüdő- és szívbetegségek kialakulásának valószínűsége is.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés