Scanomed - Nukleráis medicina központok

A nyers zöldségek gyakran puffasztanak. Milyen zöldségeket együnk, hogy ezt elkerüljük?

 

Minél több zöldséget kell enni mindennapi étkezésünk során – ezt nagyon jól tudjuk. Sok fogyókúra alapja a rendszeres zöldség fogyasztása. Gyakran tapasztalhatjuk azonban, hogy ha sok nyers zöldséget fogyasztunk, akkor felpuffadunk.

A másik gyakran hangoztatott teendő a megfelelő mennyiségű rost bevitele. Sokan azonban nem visznek be elegendő rostot a szervezetükbe, alig néhány grammot fogyasztunk, pedig egy átlagos, felnőtt nőnek 25 g lenne a napi rostszükséglete. A legtöbb táplálkozási ajánlás szerint az egészséges felnőtt étrendje napi 25-38 gramm rostot kell, hogy tartalmazzon. Bizonyos betegségek, például cukorbetegség, szív-és érrendszeri betegségek, székrekedés megelőzése, kezelése érdekében pedig ennél magasabb rostbevitel is javasolt lehet.

De vajon miért is olyan fontosak a rostok?

A rostok nemcsak táplálékként szolgálnak, hanem belőlük a probiotikumok ún. rövid szénláncú zsírsavakat állítanak elő, amelyeket posztbiotikumoknak hívunk. Ezek a zsírsavak többek között védő hatásúak a daganatos betegségekkel szemben is.

Azonban a rostdús zöldségek megemelt fogyasztásának árnyoldala is van, ugyanis haspuffadáshoz vezethet. Akinek érzékeny a gyomra a nyers zöldségekre, annak érdemes előnyben részesítenie a pároltakat. Bizonyos zöldségek pedig amellett, hogy rengeteg tápanyagot tartalmaznak, kevésbé puffasztanak.

Vegyük sorra azokat a zöldségeket és gyümölcsöket, melyek segíthetnek leküzdeni a kellemetlen puffadást:

  • Alma

Magas vitamintartalma mellett az egyik kedvező tulajdonsága az egészségünkre nézve, hogy segít leküzdeni a puffadást, így fogyasztása mellett bátran viselhetjük szűkebb ruháinkat is.

  • Uborka

Az uborka rengeteg vizet, vitamint és antioxidánst tartalmaz, ugyanakkor hámozva viszonylag kevés rost található benne. Emiatt héj nélkül fogyasztva minimális az esély rá, hogy puffadást okozna. Emellett nagyon jó hidratáló és a benne található antioxidáns segít a lapos has megőrzésében.

  • Cukkini

Néhány zöldség FODMAP-ot tartalmaz, amely különböző típusú szénhidrátok és cukrok összességét jelenti. Ezek az érzékenyebbeknél gázosodást és puffadást okozhatnak. A cukkini FODMAP tartalma elenyésző, így bátran fogyaszthatjuk.

A FODMAP egy mozaikszó. Jelentése: Fermentábilis Oligoszacharidok, Diszacharidok, Monoszacharidok és Poliszacharidok. Felesleges lenne mélyebben belemenni ezen fogalmak boncolgatásába, a lényeg annyi, hogy ezek azok az élelmiszerekben lévő anyagok, melyek az emésztés után elégtelenül szívódhatnak fel a vékonybélben. Ezeket az elégtelenül megemésztett szénhidrátokat a bél-baktériumok megerjesztik, ami gáz keletkezésével jár együtt.

  • Petrezselyem

A petrezselyem nem csak azért hasznos, mert segít a puffadás ellen. Ez a hétköznapi alapanyag fagyasztás vagy szárítás után sem veszíti el értékes tápanyagtartalmát. Bátram ízesítsük vele leveseinket, főételeinket.

  • Paradicsom

A paradicsom igazi antioxidáns forrás és segít a puffadás ellen. Emellett magas a likopin, C-vitamin és kálium tartalma, 95%-át pedig víz teszi ki.

  • Avokádó

Puffadást, vizesedést akkor is tapasztalhatunk, ha túl sok sót vittünk be, ez esetben segíthet az avokádó. Sok benne a kálium, amely természetes vízhajtó, és segít közömbösíteni a nátrium kellemetlen hatásait.

  • Eper, málna

Ezek a gyümölcsök magnéziumban gazdag tulajdonságuknak köszönhetően segítenek megszabadítani a szervezetet a felesleges folyadéktól, így harcolnak a puffadás ellen is.

  • Spenót

A spenót nemcsak vasban, hanem B-vitaminokban is gazdag és csökkenti a szervezet vízvisszatartását. A spenót gazdag a foszforban is, amely jótékonyan befolyásolja a szénhidrát-anyagcserét és megelőzi a puffadást.

  • Dinnye

A dinnye amellett, hogy nagyon finom, a szervezet kitisztítására alkalmazott kúrák egyik alapanyaga is. Hatékony méregtelenítőként szolgál, és a puffadás ellen is segít.

  • Igyunk megfelelő mennyiségű folyadékot

A rostok nagyon sok vizet kötnek meg a szervezetben, éppen ezért fontos, hogy a rostdús táplálkozás mellett ügyeljünk a bőséges folyadékfogyasztásra ia. Az ajánlott folyadékfogyasztás mértéke egészséges felnőttnél körülbelül 2 l/nap. Lényeges, hogy a folyadékfogyasztás egyenletes legyen a nap során, ne este pótoljuk be a napi hiányt.

  • Hőkezeljük ételeinket

A zöldséget érdemes párolni, a gyümölcsből készíthetünk kompótot, a kenyeret pirítsuk. Ezek az eljárások megkönnyítik az emészthetőséget és megelőzik a puffadást.

  • Ügyeljünk a mértékre

50 g feletti rostfogyasztás már puffadáshoz, gyomor- és bélpanaszokhoz vezet. Rostos étel után ne következzen újabb kifejezetten rostos fogás.

A kiegyensúlyozott rostfogyasztásnak fontos szerepe van egészségünk fenntartásában és egyes betegségek megelőzésében. Figyeljünk rá, hogy a vízoldékony rostok kerüljenek túlsúlyba és ügyeljünk az étrend többi összetevőjére is: bőséges folyadék, a húsok fogyasztásának mérséklése, nem puffasztó zöldségek és gyümölcsök fogyasztása. Ezek betartásával biztosan egyszerűbb lesz a kellemetlen puffadás elkerülése.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés