Scanomed - Nukleráis medicina központok

Nyári bőrvédelem. Hogyan készüljünk a nyári igénybevételre?

 

Nyáron többet tartózkodunk a szabadban, kisebb bőrfelületet véd a ruha, fokozott folyadékvesztéssel és izzadással számolhatunk. Sokan kedvelik a napozást, ám a napsugárzásnak lehetnek kellemetlen mellékhatásai is. Nyáron ugyanis a megszokott körülményekhez képest megsokszorozott erősségű ultraibolya sugárzással találkozik a bőrünk. Így a szabadban töltött idő sokként érheti bőrünket. A felelőtlen napfürdőzés megnöveli a melanóma kialakulásának rizikóját, szárítja a bőrt, valamint a bőr öregedésének felgyorsulásához vezet.

Vannak-e a napnak előnyös hatásai?

A napnak sok kedvező hatása van. Egyrészt szervezetünkben a D vitamin – amire minden embernek szüksége van – nap hatására képződik. Másrészt, vannak olyan betegségek, melyeknek a legtöbb esetben kifejezetten jót tesz a nap, például ilyen a pikkelysömör, az ekcéma, seborrhoeás dermatitis vagy a pattanások.

A napon töltött idő során bőrünk hámrétege reagál az UV sugárzásra, védekezésképpen a festéksejtek barna színanyagot (melanint) termelnek.

Vannak olyan betegségek is, amelyek esetében kifejezetten ártalmas a nap. Ilyenek például az autoimmun betegségek vagy a pigmentfoltos bőr.

Mit tegyünk bőrünk védelme érdekében?

  • Előzzük meg a leégést

A bőrünket érő napsugárzás a látható fényen kívül infravörös, valamint ultraibolya/viola (UV) sugarakat is tartalmaz. A napfény melegítő hatásáért főként az infravörös tartomány a felelős. Az UV-sugárzás nem látható szabad szemmel, nem érzékelhető hőként, mégis biológiai szempontból igen nagy jelentőségű, ezért kell jelenlétét tudatosítanunk. Az UV-sugárzás összetételét (UVB/UVA), erősségét (UV-index) befolyásolja az évszak, napszak, földrajzi szélesség, tengerszint feletti magasság, felszíni visszaverődés, légköri szennyezettség, időjárási viszonyok, és az ózonköpeny vastagsága is.

Az arcbőr, sőt, az ajkak bőre is képes leégni, ha nem gondoskodunk a védelméről! Kerüljük a napot az intenzív UVB-sugárzás óráiban, nyáron 11-15 óra között. Hosszabb szabadtéri tartózkodás esetén, kirándulásnál, sportolásnál, egyéb szabadtéri eseményeken, védekezzünk a napégés ellen az erre szolgáló eszközökkel. Viseljünk kalapot, UV-védelemmel ellátott napszemüveget, pólót, és fényvédő krémet, érzékenységtől függően 15, 30 vagy 50+ faktorosat, valamint UVA védelmet is biztosító készítményeket. Ne feledjük, hogy a víz átengedi az UV nagy részét, és a strandolókat, az úszókat nagy testfelületen éri a napfény sugárzása. A gyerekek bőrének védelmére különösen figyeljünk! Ajánlatos bizonyos időközönként, 2-3 óránként újrakrémeznünk magunkat, ha a napon vagyunk. Keressünk olyan helyet, ahol egyáltalán nem, vagy a lehető legkisebbre csökkentett mértékben ér minket az UV sugárzás. Vegyük figyelembe, hogy tengerparton a sziklák, a homokszemcsék, a víz, a bőrünkre rakódott sókristályok felerősítik a napsugárzás erejét, ezért ha nem vigyázunk, fényvédelem nélkül még a napernyő alatt is leéghetünk.

Az UV-sugárzás, mint minden más is, nagy mennyiségben károsodást okoz. Érdemes tudni, hogy a napozás hosszának növelésével csak a bőrkárosodás nő egyenes arányban, a D-vitamin termelődés nagyon hamar eléri a maximumát, és a barnulás mértéke sem fokozódik tovább egy biológiai limitnél, ami fehér bőrűeknél egészen halvány barna árnyalat lehet. Ehelyett pigment foltok keletkeznek, nő az anyajegyek száma, sőt rosszindulatú bőrdaganatok fejlődhetnek, és a bőr korán öregszik. Fontos, hogy ez a károsodás nem azonnal látszik. A gyermekkorban, a fiatal felnőttkorban bekövetkezett UV károsodás 20-30 évvel később mutatkozik meg, ezért csak egészségtudatos magatartással óvhatjuk meg tőle magunkat. Minden, fiatal korban elszenvedett napégés a későbbi életkorban megjelenő bőrdaganat rizikóját növeli. Sőt, a festéksejtes rosszindulatú bőrdaganat (melanoma) már fiatal korban, 20-30-40 éves korban is megjelenhet.

A melanoma korai felismerése érdekében mindenki számára javasolt a rendszeres időközönkénti önvizsgálat, amikor a bőrt át kell nézni, nincsen-e újonnan kialakult és/vagy változó, növekvő, színét változtató, szabálytalan formájú, többszínű (világos- és sötétbarna, fekete, vörös, fehér, kék, szürke kombinációi), a meglévő anyajegyekhez képest másként kinéző bőrelváltozás. Ne hagyjuk ki a vizsgálatból az alsó végtagokat sem. Segítsük az idősebb családtagokat a feltérképezésben. Gyanús bőreltérés esetén háziorvoshoz vagy a területileg illetékes bőrgyógyászhoz kell fordulni.

  • Ügyeljünk a napozás utáni védelemre

Napozás után is gondoskodni kell a hidratálásról. A napozás utáni krémek pótolják a bőr elvesztett nedvességtartalmát, kellemesen hűsítenek, nyugtatnak.

  • Óvjuk a dehidratáltság ellen

A másik jellemző probléma ebben az időszakban a bőr szárazsága, hiszen a légkondicionáló gép vagy a nyaralás során a sós víz, erőteljes szárító hatással lehet a bőrre. Célszerű az arckrémet könnyű, vizes alapú krémre cserélni, amelyek biztosítják a bőr szabad légzését, és nem tömítik el a pórusokat. Emellett figyeljünk a megfelelő folyadék bevitelre. 

  • Tisztítsunk megfelelően

A nyári időszakra jellemző, hogy kitágulnak a bőr vérerei, nő a hőleadás, a bőr erőteljesebben zsírosodik és verejtékezik, ezért a szennyező anyagok, a por könnyebben megtapad a bőrön. Az arcon, a háton és a mellkason is pattanások jelenhetnek meg ilyenkor. A megelőzésben ezért nagyobb gondot kell fordítani a rendszeres arctisztításra, és a pórusok összehúzására akár arctejjel, tonikkal. A bőrt érdemes felfrissíteni, akár hámlasztással is. A test radírozása a legjobb módja a bőr megújításának, ami azért is fontos, mert az önbarnító, vagy a napozás is csak így ad majd egyenletes bőrszínt. Ehhez egy jó testradírra lesz szükség, amit hetente egy-két alkalommal használjunk rendszeresen.

  • Vegyük fel a harcot a narancsbőr ellen

Nyáron különösen bosszantó tud lenni a combok, fenék és has területén jelentkező narancsbőr. A narancsbőr elleni termékek többsége a hozzáadott hatóanyagainak köszönhetően, a vérkeringés fokozásával segíti az érintett területen lerakódott zsírszövet lebontását. Azonban egyik krém sem csodaszer, ezért jó, ha az életmódunk is segíti a kedvező változást. A fehér liszt és fehér cukor mellőzése, és a rendszeres mozgás hatékonyan képes távol tartani, de legalábbis mérsékelni a narancsbőr megjelenését.

 

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés