Scanomed - Nukleráis medicina központok

Nem csak ízletes és finom gyümölcs az eper, de nagyon egészséges!

 

Nem hiába várjuk annyira a tavasz és a nyár egyik kedvenc gyümölcsét, hiszen az eper amellett, hogy nagyon ízletes, nagyon egészséges is, ráadásul minden része hasznosítható. Nagy mennyiségben tartalmaz egészségvédő antioxidánsokat, melyek segítenek a szervezetnek védekezni a szabad gyökök sejteket és DNS-t károsító hatásai ellen.

Eredetileg nem gyümölcs, hanem gyógynövény volt, és már a 14. században használták, a szervezetre gyakorolt számtalan jótékony hatása miatt. Ha be tudunk iktatni étrendünkbe egy eperkúrát, napi 30 dkg gyümölcs elfogyasztásával, akkor szinte minden jótékony hatását tapasztalhatjuk. Könnyű hozzájutni, mert akár a balkonon, akár saját kiskertünkben is megterem, így ha szeretnénk, mi is megtermelhetjük a napi eperadagunkat.

Aki eperkúrába kezd, annak tudnia kell, hogy a sóoldó hatása eléggé intenzív, ezért előfordulhat, hogy fogyasztása során kiütések jelentkezhetnek a bőrön. Ha a tisztító folyamatok elérték hatásukat, és a szervezetünkből kiürültek a méreganyagok, a kiütések maguktól elmúlnak.

Jó tudni, hogy a szépségünk otthoni ápolásában vagy akár a fogyókúrában is nagyon hasznos lehet az eper. Ha sok epret fogyasztunk, a belső táplálás már eleve meglátszik a bőrünkön is, de külsőleg pakolásként arcra, vagy napégés ellen is alkalmazhatjuk. Fogfehérítő hatása révén a szájhigiéniában is bevethetjük. Hámlasztóként magában pépesítve is kenhetjük az arcunkra, mert a benne lévő gyümölcssavak elvégzik ezt a feladatot.

Fogyaszthatjuk magában ízletes nassolnivalóként, frissítő nyári saláta részeként vagy akár reggeli müzlink mellé.

Az segít megőrizni szívünk egészségét, memóriánk frissességét, sőt fogyasztásával bizonyos daganatok kialakulását is megelőzhetjük. Kutatók szerint az eper az egyik legegészségesebb gyümölcs. Vegyünk sorra, milyen jótékony hatásai vannak.

Magas C-vitamin tartalom

A gyümölcsben található legfőbb antioxidánsok a C-vitamin, a folsav, az antocianin és a kvercetin. Mivel a szembetegségek többségének hátterében részben a szabadgyökök nagy mennyisége és bizonyos tápanyagok hiánya áll, ezért az eper szembarát is.

A benne lévő C-vitamin, folsav és flavonoidok segíthetnek megelőzni bizonyos daganatos betegségeket. Ezek a tápanyagok együttesen segítenek a gyulladások és az oxidatív stressz okozta sejtkárosodás csökkentésében, és az immunrendszert is erősítik. 

Talán meglepő, de az összes gyümölcs közül az eper tartalmazza a legtöbb C-vitamint: míg 15 dkg citrom 70 mg, 15 dkg eper 85 mg C-vitamint tartalmaz.

Szívvédő hatás

Kevesen tudják, de az eper fogyasztása segíthet megelőzni bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Nagy arányban tartalmaz a C-vitamin és a folsav mellett káliumot és B6-vitamint, továbbá magas a rosttartalma. A gyulladásokat is mérséklő antociántartalmának köszönhetően a szívinfarktus kockázatát is csökkenti. Az eper kiváló forrása a pektinnek és egyéb vízben oldódó élelmi rostoknak, amelyek gátolják a zsírok felszívodását, így csökkentik a vér koleszterinszintjét. De vérnyomáscsökkentő és a homocisztein fehérje szintjének mérséklése révén is szívvédő hatású. Az eper kálium és magnézium tartalmán kívül az E- és C-vitaminja is csökkenti a koleszterin szintet és a magas vérnyomást, megelőzi a trombózist és a vérerek beszűkülését.

Vértisztító

Az eper egyik legismertebb hatása, amit a szervezetünkben kifejt, az a vértisztítás. Rendszeres fogyasztásának következtében csökkenti a koleszterinszintet, meggátolja a zsírlerakódásokat, sóoldó hatásának köszönhetően pedig lényegesen gyorsabban indulnak be a tisztító folyamatok, mint nélküle. Ezért a nyár eleji méregtelenítésre kiváló lehet!

Az agy karbantartója

Az eper kedvező hatásait vizsgáló kutatások legújabb területei közé tartoznak az öregedés és az öregedéssel kapcsolatos jellemzők is. Az eper rendszeres fogyasztása csökkenti a kor előrehaladtával nagyobb eséllyel kialakuló, szellemi leépüléssel járó betegségek kockázatát is. Az eperben lévő flavonoidok segítenek ellensúlyozni a stressz okozta negatív folyamatokat az agyban, illetve a korral járó memóriavesztés mértékét is csökkenteni tudják.

Vércukor szint szabályozó

Számos tanulmány erősítette meg, hogy az eper rendszeres fogyasztása csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulási kockázatát. A vizsgálatok szerint a hangsúly a rendszerességen van, mivel az alkalomszerű eperfogyasztás nem elegendő a vércukorszint tartós csökkentéséhez. A kutatók feltételezik, hogy valószínűleg az eperben található polifenolok váltják ki a szervezetben a fenti vércukorcsökkentő reakciót.

Fogyasztó hatású

Az epret nem csak azért érdemes beilleszteni a mindennapi egészséges étrendünkbe, mert egészséges, tápláló és finom, hanem azért is, mert kimondottan kalóriaszegény: kb. 15 dkg eper mindössze 43 kalóriát tartalmaz, így ideális választás fogyókúrázóknak. Az eper kiváló fogyasztó szer, így szinte bármennyit fogyaszthatunk belőle, emellett telítettség érzetet okoz, vagyis sokáig nem leszünk éhesek tőle. Hatóanyagai révén azonban nem érezzük fáradtnak vagy gyengének magunkat, mint sok más fogyókúra esetében.

A gyümölcsöt külsőleg is használhatjuk, teája égési sérülésekre is használható, túl sok napozás után kellemesen hűsíti a leégett bőrt, öblögetésnél enyhíti a torokfájást, az ínygyulladást. Vértisztító és baktériumölő hatással is rendelkezik, ezért problémás bőr esetén is használható.

Ahogy már a cikkünk elején is említettük az eper szinte bármely része hasznosítható. Gyökerének kivonata vérzéscsillapító, vizelethajtó hatással bír, főzetével pedig hasmenést és vérhast is gyógyítanak. Az eperlevél teájával pedig bélfertőzést lehet kezelni, de ekcéma és vérszegénység esetén is javasolt a fogyasztása. Emellett erős lázcsillapító hatással is bír.

Összefoglalva az eper antioxidánsok és gyulladáscsökkentő tápanyagok olyan egyedülálló kombinációját tartalmazza, mely segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, a vércukorszint hatékonyabb szabályozásában, egyes ráktípusok megelőzésében, agyunk karbantartásában és az optimális testsúly megtartásában.

Az eper fogyasztását mindenkinek ajánljuk, hiszen a nyári melegben finom frissítőként is fogyaszthatjuk, miközben sokat teszünk egészségünk megőrzése érdekében.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés