Scanomed - Nukleráis medicina központok

A legegészségesebb zöld leveles zöldségek. Ezeket fogyasszuk rendszeresen!

 

A zöld leveles zöldségek a szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak, így számos jótékony hatást fejtenek ki egészségünkre.

A zöld leveles zöldségek fogyasztása bármely korban javíthatja a kognitív működést. Ezek a zöldségek ugyanis sok luteint és K-vitamint tartalmaznak, amelyek különösen a figyelemre és a koncentrálási képességre vannak kedvező hatással, védelmet nyújtanak a demencia ellen még az élet későbbi szakaszában is. A kognitív működést az omega-3 zsírsavak, az antioxidánsok és a D-vitamin is elősegítik. Ezek mind-mind védő hatást fejtenek ki az agy neuronális működésére. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a rendszeres testmozgás a kognitív működés mellett a hangulatot és az általános agyi egészséget is növeli. Sokan azt feltételezik, hogy a memória és a kognitív kontroll elvesztése természetes következménye az öregedésnek. Azonban most már nyilvánvaló, hogy a megfelelő táplálkozás és a rendszeres testmozgás segíthetnek ezeknek a hatásoknak az ellensúlyozásában. A lutein, a béta-karotin, a K-vitamin és a zöld leveles zöldségekben is megtalálható folsav nagyon is elősegíti az agy egészségi állapotának fenntartását és javítását.

A leveles zöldek ezen kívül csökkentik a gyulladásokat, kálium- és K-vitamin-tartalmuk védi a szív egészségét, antioxidáns hatású vitaminjaik pedig a daganatos betegségek megelőzésében is szerepet játszhatnak.

Mely zöld leveles zöldségek a legegészségesebbek?

  • A fejes saláta tele van vízzel, ezért segítség a dehidratáció ellen, de sok K- és A-vitamint is tartalmaz. Egy kutatás szerint csökkentheti a szívbetegségek rizikóját.
  • A kelkáposzta sok A-, C- és K-vitamint tartalmaz, a benne levő lutein és béta-karotin egy kutatás szerint segít eltávolítani a szabad gyököket.
  • A spenót is gazdag K- és A-vitaminban, vasban, mangánban és folsavban is.
  • A sóska sok C-vitamint, káliumot, magnéziumot tartalmaz.
  • A rukkola szintén gazdag káliumban, A- és K-vitaminban. Nitráttartalma segíti a vérkeringést és csökkenti a magas vérnyomást.
  • A cékla levele is nagyon értékes: gazdag káliumban, kalciumban, rostban, A-, K- és B-vitaminokban. Ezen kívül sok antioxidánst és látásvédő béta-karotint és luteint is tartalmaz.
  • A vízitorma igazi vértisztító, vírusölő zöldség, A- C-, K-vitamint, szerves ként tartalmaz, és a kutatások szerint rákellenes hatással is bír.
  • A brokkoli sok vitamint tartalmaz, leginkább béta-karotint (pro-A), folsavat (B9) és aszkorbinsavat (C), de jelentős a tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), kalcium, és vastartalma is. Fontos szerepe van a rákmegelőző étrendben.
  • A kelbimbó nem tartozik a legnépszerűbb zöldségek közé, pedig sok hasznos anyag van benne. Ahhoz képest, hogy zöldség, rengeteg fehérjét tartalmaz, ezenkívül magas a C- és a K-vitamin-tartalma.
  • A spárga fitonutriensekben, tápanyagokban igen gazdag: találhatunk benne A-, C-, E- és K-vitaminokat, a B-vitamincsalád több tagját, vasat, folsavat, kalciumot, káliumot, cinket, magnéziumot, szelént, mangánt és foszfort is. Az élelmirost-tartalma magas, a kalóriatartalma viszont alacsony. Magas antioxidáns-tartalmának köszönhetően például megakadályozza, hogy az úgynevezett szabadgyökök károsítsák a sejtjeinket.

Mitől olyan egészségesek ezek a zöldségek?

Magas K-vitamin tartalom

A K-vitamin és a D-vitamin együttműködik, hogy a fehérjék beépülhessenek a csontokba. Ezek nélkül a csontok nem lennének képesek megkötni az ásványi anyagokat.

Jótékony vas

A vas olyan alapvető funkciókban vesz részt a szervezetben, mint az oxigén- és széndioxid szállítás, az elektrontovábbítás, a hemoglobin és a mioglobin szintézis, szállító és tároló fehérjék képzése, enzimek működése.

Egészséges klorofill

A zöld leveles növények rengeteg klorofillt tartalmaznak, amit nevezhetünk “folyékony napfénynek” is. A klorofill tisztítja a vért, és hatékonyabbá teszi a máj működését, így javítva a vérképet. Kimossa szervezetünkből a káros anyagokat, méregtelenít, erősíti az immunrendszert, részt vesz a vérsejtek képzésében, segíti a sejt építését és azok regenerációját, amely a bőrünket szinte megfiatalítja és simává, puhává varázsolja. Egyensúlyozza a stressz, a dohányzás, az alkoholfogyasztás és egyéb egészségtelen szokásaink okozta kárt. Emellett erős antioxidáns, gyulladásgátló és baktériumellenes hatásokkal is rendelkezik.

Folsav

A folsav alapvető szerepet játszik a sejten belüli anyagcsere-folyamatokban, hatással van a DNS láncot felépítő molekulák előállítására, szükséges a gyomor-bélrendszer épségéhez és a szájnyálkahártya épségéhez is. Javítja a vas és a B12-vitamin felszívódását, vérszegénység kezelésében is hasznos lehet. Ezen kívül a magazatfejlődéskor van még kulcsfontosságú szerepe.

Kálium

A kálium kulcsfontosságú  az idegszövet és az izomszövet működésében, de minden egyéb szövet működése is a káliumionok megfelelő eloszlásához kötött. A kálium a szervezet sav-bázis háztartásának egyensúlyában is esszenciális szerepet tölt be, mivel képes a pH változásait a szervezet számára kedvező irányba befolyásolni. A káliumra szükség van a vércukorszint szabályozásában, illetve anyagcseréje szorosan kötődik a szervezet vízforgalmának szabályozásához. Szükséges a gyomorsav termelődéséhez, és számos enzim normális működéséhez is.

Petrezselyem levele

Illóolajat, flavon-glikozidát, káliumot, kiemelkedően nagy mennyiségű C-vitamint, A-, és E- vitamint tartalmaz.

Bár nem minden zöldség zöld színű, de a zöld színűek különösen jók, hiszen olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek megtisztítják a szervezetet a salakanyagoktól. Éppen ezért mindenkinek javasolt minél többet fogyasztani belőlük az egészségünk megőrzése érdekében.

 

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés