Scanomed - Nukleráis medicina központok

Együnk színesebbet, legyünk egészségesebbek!

 

Egészségünk védelmében naponta ötször együnk gyümölcsöt és zöldséget – hallhatjuk sokszor. Sokan arra is külön felhívják a figyelmet, hogy a fogyasztott zöldségek és gyümölcsök lehetőleg minél többféle színűek legyenek. A különböző színű zöldségek és gyümölcsök fogyasztása kiemelten fontos, hiszen így juthat a szervezetünk mindahhoz a tápanyaghoz, amit a sokfajta zöldség és gyümölcs biztosít.

A színes medicina egyik oka a sokszínű flavonoidokban rejlik, míg a másik a karotinoidokban, amelyekből ma már több, mint 600 fajta ismert. Az emberi szervezet nem képes a karotinoidok előállítására, ugyanakkor egészségünk szempontjából a vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz hasonlóan rendkívül fontosak. A karotionoidok mellett a zöldségek és gyümölcsök színét adó fitokemikáliák segítenek az egészség megőrzésében.

A karotinoidok igen erősen antioxidánsok, ezen hatásuknál fogva segítenek elkerülni az ízületi gyulladásokat, a reumás megbetegedéseket, a szürkehályog kialakulását, a szívinfartust és a korai öregedést. Mindemellett csökkentik a napsugárzás káros hatásait is, továbbá erősítik a szervezet immunrendszerét is, mivel segítik az immunsejtek növekedését és aktivitását. Kutatási eredmények bizonyítják, hogy a karotinoidoknak jelentős szerepük van az epe-, légcső-, nyelőcső-, gyomor-és bélrák elkerülésében. Mindezen felül a karotinoidok a szabad gyökök hatástalanítása és a szív védelme mellett a daganatos sejtek növekedésére is hatással vannak.

Karotinoid fajták

Legismertebb fajták az alfa-karotin, a béta-karotin és a lipokin. A növények nem tartalmaznak A-vitamint, néhány fajta azonban biztonságosan át tud alakulni A-vitaminná az emberi szervezetben:

  • alfa-és gamma karotin: nyálkahártya, sejt-és pőrvédő hatású
  • béta-karotin, mely a szem, a látás, csontanyagcsere, növekedés, nyálkahártya és bőrvédelem, daganat megelőzés és daganatellenes hatásban fejti ki hatását. Hiánya immungyengeséget von maga után
  • likopin: a daganatos betegségek (petefészek, tüdő, prosztata, stb.) megelőzésében játszik szerepet
  • kriptoaxanthin: szájüregi gyulladások és daganatok ellen véd
  • lutein: a szemben, a retinán található sárgafoltban van jelen nagy koncentrációban és a nagy energiájú fénysugarak ellen nyújt védelmet
  • lutein és zeaxanthin: részt vesznek a szem érrendszere épségének fenntartásában. Idősebb korban a szem lutein és zeaxanthin mennyiségének csökkenése összefüggésbe hozható a látás romlásával, az időskori makula degenerációval és a szürke hályog kialakulásával
  • astaxanthin: többek között emésztőszervi gyulladások, cukorbetegség szövődményei és daganatos betegségek ellen véd

Lássuk, a gyümölcsök-zöldségek szín szerinti fogyasztása milyen módon tehet jót az egészségünkkel?

Piros

A cseresznye, a pirospaprika, az eper, a szamóca és a paradicsom az öregedés ellen védő likopin nevű antioxidánsban gazdag, amely hatékony a betegségek elleni küzdelemben és véd a leégéstől is. A piros alma, vérnarancs, tőzegáfonya, piros szőlő, piros grépfrút, piros körte, gránátalma, málna, vagy zöldségek közül a cékla, piros paprika, retek, cikóriasaláta, vöröshagyma is rendkívül pozitív hatást gyakorolnak szervezetünkre. A piros zöldségek és gyümölcsök a likopin-on kívül antocián nevű vegyi anyagokat is tartalmaznak, amelyek fontos szerepet játszanak a húgyvezeték normális működésében, a memória működésében, a szív egészségében és a rák megelőzésében is.

Lila

A szeder, áfonya, fekete ribizli, aszalt szilva, fekete bodza, lila füge, kékszőlő, szilva, vagy a zölségek közül például a lila spárga, vöröskáposzta, padlizsán, lila paprika, lila krumpli, feketegyökér tipikusan lila csodaszerek. A kék és lila zöldségek és gyümölcsök jótékony hatásúak az öregedés folyamatában, a húgyvezeték működésében, a memória működésében, és olyan antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek megelőzik bizonyos ráktípusok kialakulását. A kék és lila zöldségekben és növényekben található antocián és fenol nevű vegyi anyagoknak öregedésgátló hatást tulajdonítanak.

Narancssárga

A sárgabarack, a sárgarépa, a mangó, a narancs és az édesburgonya alfa- és béta-karotint tartalmaz. Ezek az antioxidánsok védik bőrünket az ultraibolya-sugárzástól, és szerepet játszanak az új sejtek építésében. Ezeken kívül a sárga alma, sárgadinnye, nektarin, papaya, sárga körte, datolyaszilva, ananász, mandarin, sárgahúsú görögdinnye, pézsmatök és édesburgonya is mind ide tartoznak. A sárga és narancssárga zöldségek és gyümölcsök nagyon erős antioxidánsok. Ezek a gyümölcsök és zöldségek rengeteg C-vitamint tartalmaznak. A sárga és narancssárga zöldségek és gyümölcsök karotinoidok mellett bioflavonoidokat tartalmaznak. A sárga és narancssárga zöldségek és gyümölcsök erősítik az immunrendszert, a szívet és a látást, és csökkentik a rák kialakulásának kockázatát.

Zöld

Az avokádó, zöld alma, fehér szőlő, zöldhúsú sárgadinnye, kivi, zöld citrom, zöld körte, articsóka, rukkola, zöld spárga, brokkoli, az uborka, endíviasaláta, leveles zöldségek, póréhagyma, fejes saláta, zöldhagyma és a közkedvelt cukorborsó, spenót, és cukkini is híresek egészségre gyakorolt előnyös hatásaikról. A brokkoli, a káposzta is a bőr nedvességtartalmát és rugalmasságát biztosítja, továbbá felel az szem egészségéért. Az avokádó és a levélzöldségek E-vitaminban gazdagok, ezáltal erősítik a sejthártyát és megelőzik a ráncok kialakulását. A zöld gyümölcsök és zöldségek lutein és indol nevű vegyi anyagokat tartalmaznak, amelyek elősegítik a látást, felveszik a harcot a rákos sejtekkel, és kalciumot is tartalmaznak, ami erősíti a csontokat.

Fehér

A banán, a tök, az édes kukorica és a zöldpaprika segíti a sejtek közötti vitamin- és ásványianyag-cserét. Emellett a szívbetegségek megelőzésében is nagy jelentőségük van. Ide tartozik még a datolya, fehér húsú nektarin, fehér húsú barack, karfiol, fokhagyma, gyömbér, csicsóka, karalábé, gomba, hagyma. A fehér zöldségek és gyümölcsök allicin nevű vegyi anyagot tartalmaznak, segítenek megőrizni a szív egészségét, csökkentik a rák kialakulásának kockázatát, és megőrzik a koleszterin ideális szintjét, nem engedik, hogy túl magasra emelkedjen.

Az egészség érdekében érdemes figyelni arra, hogy a napi öt étkezés során mindegyik színű zöldségből és gyümölcsből fogyasszunk. Ha csak egy bizonyos színkategóriájú gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasztunk, akkor létfontosságú tápanyagoktól foszthatjuk meg magunkat.

A „Five a day, the color way” (Naponta ötször, minden színből) kampány azért jött létre, hogy emlékeztessen bennünket fogyasztókat a különböző színű zöldségek és gyümölcsök fogyasztására, hogy a szervezetünk hozzájusson mindahhoz a tápanyaghoz, amit a sokfajta zöldség és gyümölcs biztosít.

Ne feledjük, hogy színesen nem csak szebb, de egészségesebb is az életünk!

2019 aprilis

Kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk minden kedves olvasónknak!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés