Scanomed - Nukleráis medicina központok

Ne üljünk tovább a problémán! Az ülőmunka veszélyeiről és a megelőzésről

 

A monitor előtt eltöltött hosszú órák bizony megbosszulják magukat. Az emberi gerinc ugyanis nem üldögélésre van kitalálva. Az emberek többsége ülőmunkában dolgozik, melynek bizony megvannak a hátulütői is. A mozgáshiány ugyanis számtalan betegség kialakulásának kockázatát megnöveli. Az elmúlt időszakban rengeteget hallhattunk az ülő életmód okozta gerincbetegségekről, melyeket a 21. század népbetegségeiként tartanak számon. Kutatások és statisztikai adatok támasztják alá, hogy bizony jelentős problémával állunk szemben ez ügyben.

Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

Ugyanakkor az ülőmunka nem csak a mozgásszervekre veszélyes, hanem a belső szervekre is rossz hatással van. A gerinc fájdalmas betegségei mellett az agyvérzés, a szívinfarktus, a szívnagyobbodás és a vesebetegségek rizikófaktorát is növelheti az ülő életmód, éppen ezért fontos odafigyelnünk a káros hatások elkerülésére. Az ülő életmód következtében mindezek mellett kóros izomtónus eloszlás alakul ki a szervezetben, nagyrészt a nyaki izmok görcsössé válásával, a gerinc stabilitását szabályozó mély hátizmok háttérbe szorulásával és gyengülésével.

Tanulmányok szerint a sok ülés mindezeken kívül kettő-háromszorosára megnöveli az alsó végtagokban az életveszélyes vérrögök kialakulásának kockázatát és ennek következtében a tüdőembólia rizikóját.

Sajnos a mozgásszervek károsodása igen hamar, már az iskolapadban megkezdődik. A gyermekek egyre több időt töltenek a falak közt leginkább íróasztal mellett ülve. Később sokak munkája is megkívánja a hosszú ideig tartó mozdulatlanságot, számítógép előtti ülőmunkát. Éppen ezért már fiatal korban érdemes felhívni az ülőmunka veszélyire a figyelmet és népszerűsíteni a mozgást, a sportokat a fiatalok körében.

Mik lehetnek a probléma forrásai?

Az emberek többségének nincs kellő információja a helyes ülésről. Aki naponta több órát ül, jó, ha tudja, hogy az ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás. A helytelen üléskor majdnem kétszeresen terhelődnek a porckorongok az álláshoz képest. Ha mindez a nyomás állandóan féloldalasan és egyenetlenül jelentkezik, kialakulnak a mozgásszervi betegségek, például a porckorongsérv vagy a meszesedés.

A gyógytornászok azt is hangsúlyozzák, hogy a rossz tartás nemcsak a vázrendszerre, hanem az izmokra és a szalagokra is rossz hatással van, amely szintén fájdalmat okozhat. A túlterhelés miatt a szövetek keringése és anyagcseréje is rossz lesz, amely elváltozáshoz vezet, mindez veszélyezteti a csonthártya, az ízületi szalagok, a porcfelszínek épségét, kialakulnak a degeneratív elváltozások.

Sokan az alvásban keresik a probléma megoldásának nyitját. Azonban nem feltétlenül az ágymatracunk alkalmatlansága okoz derékfájást. Gyakran a felborult izomegyensúlyra vezethető vissza a probléma, mint például inaktív farizom és/vagy törzsizmok, sokszor túl feszes csípőhajlító izmok.

Ülő életmód veszélyei: figyeljünk az emésztésünkre

Egy idő után az ülőmunkát végzők elkezdenek különböző emésztési zavarokra panaszkodni. Jellemző a puffadás, a székrekedés, a hasi fájdalom. Hogy, mi ennek az oka? Az emésztés, és ezáltal az anyagcsere csak akkor működik jól, ha megfelelőek a bélmozgások. Pontosan ezt az élettani folyamatot akadályozza az ülő életmód, illetve az ehhez társuló túlsúly, aminek az eredménye sok esetben a bélrenyheség, azaz a bélperisztaltika lassulása. Az ülőmunka hátrányai közé tartozik, hogy romlik a felszívódás, emiatt állandó éhség kínozza az ülő életmódot folytatókat, aki ezért többet esznek, így könnyen elhíznak. Az elégtelen bélmozgás másik következménye a mérgek és salakanyagok lerakódása, innen pedig egyenes az út a bélflóra egyensúlyának felborulásához. Mivel a bélflóra állapota közvetlenül kihat az immunrendszer működésére – az immunsejtek legalább 70-80 százaléka a vastagbélben helyezkedik el –, az ülő életmód veszélyei között előkelő helyen áll az immungyengeség. Nem véletlen, hogy a keveset mozgók sokkal könnyebben elkapják a szezonális betegségeket, nagyobb az esélyük a gyulladásokra, sőt, a rákra is. Utóbbi különösen a vastagbél-, a végbél- és a mellrákra igaz.

Mit tegyünk ezek ellen?

A gyógytornászok szerint a csontnak a nyomásra, a szalagoknak, inaknak a feszülésre, az izmoknak pedig az összehúzódásra van szükségük. Ezért elengedhetetlenül szükséges a rendszeres mozgás. Napi fél óra az ajánlott, de azt mondják nem elég csak a séta, hanem tornázni kell, dinamikus úgynevezett kardio mozgást (120 fölé menjen a szívfrekvencia) kell végezni. Ilyen lehet az úszás, a biciklizés, de a sportok mellett akár a tánc is. Az úszás kiválóan erősíti a törzs tartóizmait, melyek a gerinc stabilitásáért felelősek, az ízületek kímélése mellett, fejleszti az izmokat és javítja az állóképességet. Az izomerősítő és nyújtó illetve testtudatosító gyakorlatok ugyancsak nagyon fontosak (például a jóga, a Pilates, a testtartáskorrekciós gyakorlatok). Idősebb korban is el lehet kezdeni a mozgást, de ajánlatos előtte kardiológus véleményét kikérni. Lényeges, hogy ne hirtelen, ne nagy terheléssel kezdjenek mozogni, hanem fokozatosan.

A mozgással jó vérellátást biztosítunk az izmokban, ami a szív és a tüdő egészségének megőrzéséhez is hozzájárul. A mozgás azt is elősegíti, hogy a csontállomány ne épüljön le.

Az ülőmunkát végzőknek arra is oda kell figyelni, ha dagad a lábuk, ez a visszér vagy szívelégtelenség tünete lehet. Ha lógatják a lábukat és sokáig nem mozgatják, a vénák kitágulnak, pang bennük a vér, ilyenkor csak mozgással, az izommunka segítségével lehet visszapumpálni.

A szakemberek azt tanácsolják, hogy aki munkája miatt egész nap ül, legalább óránként álljon fel és végezzen néhány aktív gyakorlatot. Álljunk fel az asztal mellől, sétáljunk, végezzünk fej-, nyak-, váll- és derékkörzést, továbbá ülés közben is végezzünk gyakorlatokat, akár izommegfeszítést, akár nyújtózást. Munkából hazaérve pedig lehetőleg ne üljünk le, hanem feküdjünk a földre (kemény felületre) és polcoljuk fel Z alakban a lábunkat, ugyanis ez tehermentesíti a gerincet, ez a legpihentetőbb testtartás.

Sokat tehetünk a megfelelő munkahelyi berendezés megválasztásával is. Ma már az egészséges anatómiai viszonyoknak megfelelő, és nagyszerű ergonómiai kialakítással rendelkező ülő alkalmatosságok kaphatók, melyek sokat tudnak segíteni a mindennapi munkavégzés egészségesebbé tételében. Ugyanakkor ügyeljünk arra, hogy a székben helyesen üljünk. Csípőnket toljuk hátra, hogy derekunkat és hátunkat megtámassza a szék háttámlája. Ne csak nyakunkat nyújtsuk előre, hanem szükség esetén, teljes székünkkel menjünk közelebb az asztalhoz, vagy teljes hátunkkal dőljünk előre. A szék magasságát úgy állítsuk be, hogy talpunk leérjen teljesen a padlón, térdünk derékszögben hajoljon be.

Azzal is segíthetünk, ha megfelelően állítjuk be a monitort! Elkerülhetjük a nyak és a vállak feszülését, ha a képernyő felső széle szemmagasságban van. Tehetünk a székünkre egy jobb minőségű gyógypárnát, vagy beszerezhetünk egy fittballt is. Ezek instabil felületet képeznek alattunk, ezért ülés közben az egyensúly megtartása érdekében az izmaink folyamatosan dolgoznak, mikromozgásokat végeznek, így elegendő vér jut el a végtagjainkba, és nem sérül a szövetek keringése, tápanyagfelvétele. Jó tanács továbbá, hogy a billentyűzet se legyen túl magasan, se túl alacsonyan! Tegyük oda, ahol lazán leengedve tudjuk tartani a vállunkat.

Ne feledjük, magunknak kell tennünk azért, hogy az ülőmunka ne okozzon súlyosabb problémákat életünkben. A kulcs a prevenció és a személyre szabott terv lenne, hiszen sajnos nincsen egyetlen, mindenki számára garantáltan hatásos megoldás. Vannak viszont olyan nyújtó, átmozgató gyakorlatok, amelyeket kortól, nemtől és élethelyzettől függetlenül mindenkinek fontos lenne elvégeznie napi rendszerességgel. Igen, akár a munkahelyen is! Sajnos, ha huzamosabb ideig fennáll a mozgásszegény életmód, komolyabb bajok kerekedhetnek az egyszerű hátfájásnak induló problémából. Ha már a csontállomány is károsodik, onnan nincs visszaút, maximum a fájdalmat lehet csillapítani szakszerű kezelésekkel.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés