Scanomed - Nukleráis medicina központok

A tavasz legnagyobb előnyei szervezetünkre nézve

 

A meteorológiai tavasz március 1-én köszöntött be, s habár az idő még hűvös, de a nappalok már hosszabbak, és minden nap közelebb vagyunk a melegebb időjáráshoz. Ez a változás pedig ránk és szervezetünkre is hatással van. A tavasz előnyei nem csak a melegebb időjárásban mutatkoznak meg, hanem az egészségünkre pozitív hatást gyakorló tényezők megjelenésében is. Ilyenkor többet lehetünk a szabadban, frissebb és egészségesebb ételeket ehetünk, és az otthonunkat is felfrissíthetjük.

Nem meglepő, hogy a téli bezártság után a szabadba vesszük az irányt, a legkedveltebb tavaszi tevékenységek közé a kirándulás, a séta és a kerékpározás tartozik.

Több napfény és D-vitamin

A napfény hozzájárul a hangulatunk javulásához, és ilyenkor végre kellő mennyiségű D-vitamint tudunk a szervezetünkbe juttatni. A nappalok egyre hosszabbá válásával több tevékenységet tudunk elvégezni. A napfény csökkenti a bennünk felgyülemlett stresszt, ráadásul ezt akár már néhány percnyi kinn tartózkodással elérhetjük. Ilyenkor természetesen mozgási energiánk is aktivizálódik, szívesebben mozdulunk ki otthonról.

Lakásunk is felfrissül

Mivel tavasszal egyre melegebb az idő, ezért többet tudjuk a lakásunkat szellőztetni, ami fontos, mivel a tiszta levegő és a napsütés egészségesebbé teszi az otthonunkat. A napsugarakkal érkező ultraibolya sugárzás fertőtlenítő hatású, így ha minél több direkt napfényt engedünk be, annál egészségesebbé válik a környezetünk is. Ráadásul a jobb időben nagyobb kedvvel állhatunk neki a lakás és a ház rendbe szedésének is.

Javulnak emberi kapcsolataink

Az emberi szervezet az egyre hosszabb és melegebb napok hatására kevesebbet termel a melatonin nevű alváshormonból, viszont több endorfint, azaz úgynevezett boldogsághormont és szexuális hormont választ ki. Az első tavaszi virágok illata vagy a hajnali madárcsicsergés pozitívan hathat erre az élettani folyamatra. Mindez talán nem is tudatosan, inkább csak egy futó érzelemként éljük meg, mégis hatással lehet az egész közérzetünkre. Az emberi kapcsolatokban is nyíltabbak és kíváncsibbak lesznek a reakciók. A tavaszi napsütés és az első meleg napok befolyásolják az érzéseinket is. Az utcán kedvesebben nézünk egymásra és konfliktusainkat is egyszerűbben tudjuk megoldani. A kommunikációnk élénkebbé válhat és nő a baráti találkozások száma, sokaknál megnő az igény a társas kapcsolatokra.

Többet mozoghatunk a szabadban

A tavasz ideális a szabadtéri testmozgásra, jobb hatásfokkal javítja a mentális és fizikai állapotunkat, mint télen teremben végzett gyakorlatok. A mozgás már ismert hatásai mellett ilyenkor fokozott szerepet kap a testmozgás során felszabaduló endorfin is, amely jó közérzetet biztosít. Ez pedig enyhíti a depresszív érzelmeket és a testi fáradtság érzését is.

Bőrünk is szebbé válik

A téli szabadtéri tevékenységek bizony megviselik bőrünk állapotát. Tavasszal azonban már nem kell a kicserepesedő száj, a kisebesedő orr vagy a hidegallergiás foltok miatt aggódni. Kevésbé jutnak szerephez a hidratáló krémek, viszont a napvédő készítmények jutnak helyettük fontos szerephez.

Könnyebben diétázhatunk

Megjelennek a friss zöldségek és gyümölcsök a piacokon. A több mozgás mellett olyan tápanyagokhoz juthat a szervezetünk, amelyeket jobban tud hasznosítani, s kevesebb kellemetlen mellékhatást okoznak, nem töltik tovább feleslegesen a zsírraktárakat. Azaz a tavasz jó időszak az ideális súlyunk elérésére és a vitamin pótlásra is.

Tavaszi fáradság: nem betegség

Minden kellemetlen tünete ellenére, a tavaszi fáradtság nem betegség, hanem a szervezet normális reakciója. Ugyan nyűgösek és náthásak is lehetünk az első tavaszi hetekben, ez azonban attól van, hogy a tavaszi átállás tovább emészti a tél során egyébként is megfogyatkozott energiatartalékainkat. Ekkor a mindennapi tevékenységünkre a fáradtság, az aluszékonyság, a kimerültség, a lehangoltság és az energia hiánya jellemző. Ennek oka, hogy a téli hónapok alatt egyrészt jóval kevesebb fény ér minket, kevésbé változatosan étkezünk, valamint sokkal kevesebbet mozgunk a szabadban. A napsütés hiánya miatt a legtöbben nem jutnak elegendő D-vitaminhoz, a táplálkozás kényszerű egysíkúsága C-vitaminhiány kialakulásához vezethet. Az emberi szervezet legyengülhet, kifáradhat. A legyengült szervezet jóval fáradékonyabb. A sejtplazmában ilyenkor csökken a béta-endorfin szint, amely szabályozza a jó közérzetünkért felelős összetett rendszert. Ha azonban tudatosan elkezdjük élvezni a napsütést és visszahozzuk mindennapjainkba a szabadban végzett rendszeres mozgást, azzal pótolhatjuk az endorfint és búcsút inthetünk a kimerültségnek. Különösen ügyeljünk ebben az időszakban a vitamindús, kiegyensúlyozott táplálkozásra, a bőséges folyadékfogyasztásra!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés