Scanomed - Nukleráis medicina központok

D-vitamin hiány a tél végén. Így tegyünk ellene

 

Azt bizonyára mindannyian tudjuk, milyen fontos vitaminokat, ásványi anyagokat kell pótolnunk télen, hogy tavaszra ne merüljön ki teljesen a szervezetünk. A gyerekek többsége elegendő fehérjéhez jut, szed C-vitamint, és egyre többen figyelnek a vashiány pótlására is. Ezzel ellentétben azonban a magyarok többsége nem figyel oda a D-vitamin pótlására a téli hónapokban. Emiatt a tél vége felé sokan küzdenek D-vitamin-hiánnyal, pedig a vitamin segítene a fertőzések megelőzésében is.

Miért játszik fontos szerepet szervezetünkben a D-vitamin?

A D-vitamin elnevezés több, zsírban oldódó vitamint foglal magába. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása, valamint a csontok ásványosítása.

A D-vitamin nélkülözhetetlen az egészséges sejtfejlődéshez, alapvető szerepet játszik az idegrendszer fejlődésében és az immunrendszer megfelelő működésében. Mivel a D-vitamin segíti a csontok szilárdságához szükséges kalcium beépülését, különösen fontos a csontok fejlődése a csontritkulás megelőzése miatt is. A D-vitamin a szervezet egyik legfontosabb hormonjának a D-hormonnak az előanyaga. Ennek hiányában a csontok törékenysége fokozódik, az immunrendszer károsodik, a szív- és érrendszer működése romlik, a depresszió hajlam nagyobb, sőt számos rákos megbetegedés kockázata is fokozódik. A tél végi D-vitamin hiánynak is szerepe lehet abban, hogy ilyenkor könnyebben terjed az influenza: egy japán kutatás szerint az influenzás megbetegedések kialakulásának kockázata 42 százalékkal csökkenthető megfelelő mennyiségű D-vitaminnal.

A magyarok D-vitamin pótlása télen

Sajnos azonban hiába játszik egészségünkben ilyen fontos szerepeket a D-vitamin, A Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság (MOOT) reprezentatív felmérése szerint a magyarok 95 százalékának D-vitamin szintje - kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül - elmarad a kívánatostól a tél végére, azonban csak a lakosság 15 százaléka szed valamilyen D-vitamint (is) tartalmazó készítményt. A többségnél annyira kritikus a vitamin-hiány, hogy az immunrendszer működése is veszélybe kerülhet. Ez pedig hosszú távon akár csontritkuláshoz is vezethet, fokozhatja a szív- és érrendszeri betegségek, vagy rákos megbetegedés kialakulásának kockázatát.

Hazánkban tehát a lakosság D-vitamin-szintje rendszerint tél végére már nagyon alacsony, hiszen a zsírraktárak 2-3 hónap alatt teljesen kiürülhetnek pótlás nélkül. Amint azonban beköszönt a napsütéses időszak, testünk vitaminkészlete ismét feltöltődhet a bőrünket érő napfény hatására.

De vajon miért kiemelten fontos a D-vitamin pótlása télen?

A vitamin áprilistól-októberig az ultraibolya-B (UVB) sugarak hatására a bőrben képződik, amennyiben napi negyedórát fedetlen karral, vállal, esetleg rövidnadrágban a szabadban tartózkodunk. Egy magyar kutatás szerint azonban decemberben 35-ször kevesebb hatékony UVB-sugárzás éri el a felszínt Budapesten, mint júliusban, és ez azt jelenti, hogy a november-márciusi időszakban több mint napi 200 percet kellene a szabadban tölteni ahhoz, hogy elégséges D3-vitamin termelődhessen a bőrben. Ez egyrészt irreálisan hosszú idő, ráadásul jelentősen túlnyúlik a dél körüli maximális napsugárzási időszakon, nem beszélve arról, hogy télen fedetlenül nem szívesen tartózkodunk a szabadban.

Miből nyerhetünk értékes D-vitamint?

Sok D-vitamint tartalmaz a tojássárgája, ám ebből naponta legalább 16-18 darabot kellene megenni az elégséges D-vitamin-bevitelhez. A sokak által fontos D-vitamin forrásnak tartott tehéntejben azonban elhanyagolható mennyiség van. Ezeken kívül sajnos csupán néhány élelmiszer tartalmazza nagyobb mennyiségben a D-vitamint: többek között az olajos halak (pl. a lazac és a szardínia), máj, csukamájolaj és a vitaminokkal dúsított teljes kiőrlésű gabonafélék. A szervezetünk számára szükséges mennyiséghez képest az élelmiszereinkben elenyésző D-vitamin-tartalom miatt pusztán étkezéssel nem tudjuk fedezni a D-vitamin-szükségletünket. Emiatt az egészséges D-vitamin szinthez érdemes a vitamint mesterségesen pótolni!

 

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés