Scanomed - Nukleráis medicina központok

A tél, hó és hideg - egészségre gyakorolt jótékony hatásáról

 

Sokan szeretnek a télre panaszkodni. Hideg van, fúj a szél és a fagypont alatti hőmérséklet cserepessé teszi a bőrünket és zsibbasztja az arcunkat, rétegesen kell öltözködnünk, ha ki akarunk menni. És akkor még ott a jég, amit el kell takarítanunk, ha nem akarunk elcsúszni, és persze a hó, amit össze kell lapátolnunk.

Ne csodálkozzunk, ha egy csomó ember csak végig akarná aludni a telet.

Ahelyett, hogy rettegnénk a téltől; mi van, ha ez az évszak, a hóval, a széllel, és a jéggel is tartogat valami titkos jót a szervezetünk és a lelkünk számára? Mi van, ha a tél tulajdonképpen jót tesz velünk?

Igaz, hogy a tél hideg és nedves, de ugyanakkor kivételes előnyei vannak, amelyek egészségesebbé tesznek bennünket. Persze, van egy követelmény: ki kell menni a szabadba!

A hó kimozdít

Ha valaha is caplatott térdig érő hóban, akkor tudja, hogy az milyen kemény dolog. Amikor végre célhoz ér, a lábai már fájnak, és minden ruhadarabja tocsog az izzadságtól. Nem sok különbség van az edzés és a hóban menés között. Ez egyfajta aerobik gyakorlat, ami a szívet pumpálásra ösztökéli, úgy, hogy még edzőterembe se kell mennie.

Havazáskor jó lehet aludni

Azonban, ha havazás miatt a jó meleg lakást választjuk inkább, használjuk az időt alvás-pótlásra. Semmi sem szebb, mint egymáshoz bújni, miközben kint nagy pelyhekben hull a hó.

Olvassunk egy jó könyvet!

Kimenni és a hóban játszani, nem mindenki számára jó program, de betakarózni egy jó meleg takaróval, és a kedvenc könyvünket olvasni, - nos, ez is egy tökéletes módja egy havas nap eltöltésének.

Korábban már írtunk arról, hogy az agy számára mennyi előnnyel jár, ha olvasunk. Például javítja a memóriát és a koncentrációt, növeli a tanulási képességet, így aztán, tulajdonképpen, egy olvasással töltött nap igazán nagyszerű az egészségünk szempontjából.

A behavazás egy kis pihenést biztosít

Mindannyiunknak szüksége van egy kis pihenésre olykor, és tudjuk is, hogy pihennünk kellene, de többnyire elég nehéz, hogy kivegyünk egy napot. Kötelességeink vannak, számlákat kell fizetnünk, nélkülözhetetlenek vagyunk a munkahelyünkön stb., és ezek a dolgok gyakran megakadályozzák, hogy leálljunk és szusszanjunk egy kicsit.

Másrészről viszont, ha behavazódunk, akkor arra kényszerülünk, hogy ne csináljunk semmit, arra irányítja a figyelmünket, hogy lassuljunk le egy kicsit és fordítsunk magunkra egy kis időt és pihenjünk. Ennek eredményeként, ha visszatérünk a munkába, sokkal energikusabbak és hatékonyabbak leszünk.

A behavazás például alkalmat nyújthat egy egészséges étel elkészítésére is

Amikor úton vagyunk, vagy a mindennapi munkánk során az étkezésnél inkább a kényelmi, mintsem a helyes táplálkozási szempontok játszanak szerepet, ami persze egy csomó helytelen étel választásához vezethet.

Ha a havazás miatt otthon ragadunk, akkor nagyszerű lehetősége nyílik arra, hogy bonyolultabb receptet is kipróbáljunk, amit mindig is akartunk, de soha nem volt rá időnk, hogy kipróbáljuk.

Arra is kiváló alkalom ez, hogy a család együtt üljön végre az asztalhoz. Így aztán ez remek idő arra, hogy a családot összefogja egy egészséges házi koszt.

Alkalma nyílik a gyerekeivel a szabadban játszani

Ha a családról beszélünk, ez igazán egy nagyszerű alkalom, hogy együtt legyünk velük. Mivel mindenki szereti a havas napot, mindenkinek jó hangulata támad. Menjünk szánkózni, építsünk hóembert, vagy csapjunk egy jó nagy hógolyó csatát!

A hó csupa vidámság!

Még ha nem is mindenkinek a kedvenc évszaka a tél, azért el kell ismerni, hogy a hó izgalmas dolog. A körülöttünk lévő világot varázslatos csodavilággá alakítja. A havazás hirtelenjében lehetővé teszi, hogy az úttest közepén sétáljunk, az összes gyerek kisereglik ilyenkor, és mi mindannyian csúszkálunk, havat eszünk és élvezzük a telet.

A havazás teszi lehetővé a könnyebb tavaszi kerti munkát

Ha szeret kertészkedni, akkor a hó a legjobb barátja. Amikor a hó betakarja a földet, szigetelő réteget biztosít, ami megvédi a gyökereket és a virághagymákat. Ugyanakkor, segít az elhalt leveleknek és fűnek lebomlani, ezzel táplálva a talajtakarót, amelyből kifejlődnek a tavaszi virágok. Amikor pedig olvadni kezd a hó, bő vízzel locsolja őket.

Hideg időben csökken a fájdalom

A hideg régi ellenszere a fájdalmaknak, duzzanatoknak, de persze nem hideg borogatás formájában. Az ereje a hideg környezetben rejlik. Egy tanulmány szerint, a hideg időben a vér növeli a norepinefrin szintet, ami egy természetes vegyi anyag, amit a szervezet a fájdalom ellen termel.

A havazás megnöveli az energia szintet

Késztetést érez arra, hogy kirohanjon és ficánkoljon hóesésben? Ez természetes. A hideg fagyos idő fokozza az energia szintet, még akkor is, ha ez csak rövid idejű, és jobban élénkít, mint bármilyen minőségű csésze kávé.

És hogy miért merészkedjünk télen a jégre?

A korcsolya az egyik legkomplexebb módon ható sporttevékenység, fizikailag és fiziológiailag egyaránt hat a szervezetre. Az izmokat és ízületeket leginkább deréktól lefelé dolgoztatja meg, így elsősorban a láb és farizmokat erősíti direkt módon. A korcsolyázás azért erősíti az ízületeket is, mert azokat jól átmozgatja. Ez utóbbi pedig serkenti az ízületeket védő ízületi folyadék képződését. Emellett jó hatással van a szív- és érrendszerre, légzőszervrendszerre, lévén alaposan megdolgoztatja a testet. A csúszás az asztmás vagy asztmatikus tünetekkel rendelkezőkre is jó hatással van. Ez azért lehetséges, mert e sport közben aerob és anaerob erőkifejtés egyaránt történik: fékezéskor vagy sprinteléskor a mozgás anaerob, a sportoló oxigénhiányban dolgozik, viszont amikor elkezd lassabban korcsolyázni, elkezd mélyebben lélegezni. Ilyenkor jobban igénybe van vége a tüdő. A két fázis váltakozása erősen fejleszti a tüdőt, a teljes légzőszervrendszert. A korcsolyázás roppant komplex mozgás, lévén ilyenkor nem a megszokott módon lépünk, hanem a korcsolyát csúsztatjuk a jégen. Emiatt ez a sport komoly koordinációs képességet igényel. Az egyensúlyérzékre felnőtt korban is jól hat a korcsolyázás, egyrészt a csúszásból adódóan, másrészt azért, mert közben mindig egy lábon kell haladni, eközben pedig a testsúlyt mindig egyik lábról kell a másikra áthelyezni. Emellett kanyarokban be kell dőlni, ami azt jelenti, hogy a test súlypontját az alátámasztási felületen kívülre kell helyezni.

Jégre lépés előtt érdemes mindig kicsit bemelegíteni, a csípő, boka és térd ízületeit kicsit átmozgatni. Ehhez elegendő két-három percnyi futás vagy guggolás, azt követően pedig nyújtás.

Nos, reméljük, hogy átgondolta a véleményét a télről, vagy egyébként is mindig szerette a hideget, a telet és vele együtt a havat? Bújjon bele a csizmájába és próbálja ki maga is az állításaink valódiságát!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés