Scanomed - Nukleráis medicina központok

Szokások, melyek károsíthatják a vesénket. Mit tegyünk ellenük?

 

A vesék nagyon fontos szerepet játszanak abban, hogy szervezetünk egészséges legyen. Létfontosságú szervünk, ugyanis szabályozza a vérnyomást és a só-vízháztartást, valamint kiszűri a méreganyagokat a vérből. A vesekárosodás általában maradandó, így érdemes ismerni és kerülni a legfontosabb veszélyforrásokat.

A vesék folyamatos sérülését vagy csökkent kapacitását gyakran évekig nem vesszük észre, mert a vesék mindössze 20%-os kapacitással is képesek működni. Ezért a vesebetegségeket gyakran “csendes betegségnek” nevezik. Ezért is nagyon fontos, hogy vigyázzunk rájuk, mielőtt még túl késő lenne.

A vesét károsító hatások azonban kevésbé ismertek, mint az elhízás vagy a szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktorai. Éppen emiatt gyűjtöttünk össze néhány fontos tanácsot, amiket érdemes megfogadni vesénk egészségének megőrzése érdekében.

Tartsunk szüneteket ülőmunka közben!

Akik ülőmunkát végeznek, azoknak fontos tudni, hogy a sok ülés 30 százalékkal megnövelheti a vesebetegség kialakulásának esélyét. Ennek oka, hogy ilyenkor megemelkedhet a vérnyomás, illetve felborulhat a glükózanyagcsere. Fontos, hogy rendszeresen mozogjunk, legalább heti 2-3 alkalommal, illetve óránként legalább öt percre felálljunk a székünkből és nyújtózzunk, járkáljunk egy keveset.

Figyeljünk a gyógyszereink adagolására!

A diagnosztizált veseelégtelenségek 1-3 százalékáért a fájdalomcsillapító gyógyszerek tehetők felelőssé. Különösen a nem szteroid gyulladáscsökkentők hatása kedvezőtlen: túlzásba vitt szedésük hosszú távon súlyosan károsíthatja a vese szöveteit, csökkenti a vesékhez jutó vér mennyiségét.

Igyunk elegendő folyadékot!

A túl alacsony folyadékbevitel vesekárosító hatása közismert: ha nem iszunk eleget, akkor nem termelődik elég vizelet, hogy kimossa a szervezetből a felesleges nátriumot, illetve méreganyagokat. A folyadékfogyasztással kapcsolatban arra is érdemes figyelni, hogy ne igyunk túl sok diétás üdítőt.

Ne fogyasszunk túl sok cukrot és sót!

A túl sok cukor fogyasztása elhízást és cukorbetegséget eredményezhet, ami szintén rossz hír a vesék számára, hiszen mindkét állapot a vese megbetegedéseinek rizikófaktora. A túlzott só fogyasztás szintén nincs jó hatással a vesékre. A nagy mennyiségű nátriumbevitel a vérnyomás emelkedéséhez vezethet, amely hosszú távon károsítja a veséket, és sok esetben veseelégtelenséget okozhat.

Kerüljük a vizelet visszatartását!

Nagyon fontos például, hogy amikor csak lehet, kerüljük el a vizelet visszatartását, mivel ez az egyik leggyakoribb oka a veseproblémák kialakulásának. Minél tovább nyomjuk el a vizelési ingert, annál tovább marad hólyagunkban a vizelet, amelyben baktériumok kezdenek szaporodni, ez pedig hosszú távon vesefertőzéshez, sőt vizelettartási problémákhoz is vezethet.

Alakítsunk ki vitaminokban és ásványi anyagokban dús étrendet!

A tiszta, teljes értékű étrend fogyasztása, ami tele van friss zöldségekkel és gyümölcsökkel, fontos az általános egészségünk és a jó veseműködésünk érdekében. A B6-vitamin és a magnézium például nagyon fontos a vesekő kockázatának csökkentésében.

Aludjunk eleget!

A krónikus alváshiány számos betegséghez, köztük vesebetegségekhez is vezethet. Az éjszaka folyamán a szervezet regenerálja a sérült veseszöveteket, így muszáj, hogy időt adjunk a szervezetnek arra, hogy meggyógyítsa és megjavítsa önmagát.

Ne vigyük túlzásba a fehérje fogyasztást!

A fehérje túlfogyasztása, különösen a vörös húsoké, növeli a vesék terhelését. Így több fehérje az étrendünkben azt jelenti, hogy a veséknek még keményebben kell dolgozniuk, és ez vesekárosodáshoz, vagy idővel diszfunkcióhoz vezet.

Mértékletes alkoholfogyasztás!

Annak ellenére, hogy semmi baj nem történik akkor, ha egy pohár bort vagy sört iszik meg az ember néha, a legtöbben viszont nem állnak meg csupán egy ital után. Az alkohol valójában legális toxin, ami sok terhet ró a veséinkre és a májra.

Ne dohányozzunk!

Kutatások bizonyítják, hogy a dohányosok vizeletében magasabb a fehérjék előfordulásának valószínűsége, amely a veseelégtelenség egyik jele. A dohányzás súlyosbíthat továbbá olyan állapotokat, amelyek ismert vesekárosító hatással bírnak; ilyen például a cukorbetegség vagy a magas vérnyomás.

Végezetül azt mondhatjuk, hogy a vesék egészségének megőrzésében az egészséges életmód, a változatos táplálkozás, a rendszeres mozgás és a megfelelő folyadékfogyasztás fontos szerepet játszik. Emellett a vércukorszint és a vérnyomás rendszeres ellenőrzése, a testsúly kontrollja, a dohányzás elhagyása, valamint a vény nélküli gyógyszerek körültekintő használata is sokat segíthet. Mindezek azonban egyáltalán nem jelentenek 100%-os védelmet a betegséggel szemben. A statisztikák szerint ma minden 10. ember érintett valamilyen fokú vesebetegségben. Nyilván ez az adat az egészen enyhe funkcióvesztéstől a vesék teljes leállásáig mindent magában foglal. Mivel azonban a betegség legtöbbször egyáltalán nem okoz kellemetlenséget a betegnek, sok esetben, a szűrés nélkül már csak akkor veszik észre, amikor a vesék teljesen felmondják a szolgálatot és azonnal meg kell kezdeni a beteg művesekezelését, azaz dializálását.

A szűrés minden felnőtt ember esetében évente javasolt, a szokásos laborvizsgálatok alkalmával meg tudjuk vizsgáltatni a vesefunkcióinkat. Ehhez elegendő lehet egy vérvétel, valamint egy vizeletminta alapos kiértékelése. A minél pontosabb eredmény érdekében azonban javasolt még egy szakorvos által elvégzett hasi ultrahang is.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés