Scanomed - Nukleráis medicina központok

Elegendő vagy túl sok? Tények és tévhitek a magnézium túladagolásról

 

Szervezetünk egészséges működéséhez a közismert vitaminokon kívül különböző nyomelemekre is szükségünk van. Ezek közül az egyik legfontosabb a magnézium, melyet szervezetünk nem képes előállítani, így annak pótlásáról magunknak kell gondoskodni.

A magnézium minden ember számára életfontosságú ásványi anyag. Fontosságát jelzi, hogy a kálium mellett ez az elem is megtalálható testünk összes sejtjében, szerepet játszik szervezetünk anyagcseréjének minden folyamatában, nélkülözhetetlen több száz enzim működéséhez éppúgy, mint a különböző nukleinsavak, proteinek és lipidek szintéziséhez. A szervezetben mintegy 25-30 gramm magnézium található, melynek csaknem fele a csontokban koncentrálódik, de az izom- és májsejtekben is jelentősebb mennyiségben fordul elő.

Az emberek általában magnéziumhiányosak, ami sok más problémát okoz, de egyben gátolja a D-vitamin hasznosulását is. A magnézium emberi szervezet negyedik legyakoribb ásványa, mely kulcsfontosságú a szervezet megfelelő működéséhez. A magnézium a megfelelő kalcium, foszfor, nátrium, kálium és D-vitamin anyagcseréhez is nélkülözhetetlen. A magnézium az idegrendszer sejtjeinek működésében, továbbá a csontok és fogak felépítésében is részt vesz a kalcium mellett. A sejtek hártyájának áteresztőképességét is szabályozza, hatására az érfalak rugalmassága nő, a szívizom összehúzódó képessége javul, és csökken a ritmuszavarhoz vezető állapot kialakulásának valószínűsége, vagyis javítja a szív munkájának hatásfokát. De mennyit is érdemes fogyasztani belőle?

Napi szükséglet

Mivel a magnézium mással nem helyettesíthető és szervezetünk sem tudja előállítani, ezért figyelmet kell fordítanunk a megfelelő mennyiségű ásványi anyag bevitelére. A szakemberek szerint táplálkozási szokásaink és a nem megfelelő minőségű élelmiszerek fogyasztása miatt nagyon sokan a szükségesnél kevesebb magnéziumhoz jutnak. A férfiaknak általában több magnéziumra van szükségük naponta, mint a nőknek.

A javasolt napi bevitel nem elegendő a szervezet megfelelő magnézium-egyensúlyának fenntartásához, mind a férfiaknak, mind a nőknek többre van szükségük az ajánlottnál. Számtalan vizsgálat bizonyítja, hogy a napi minimális magnéziumszükséglet kb. 6 mg/kg. Egy kb. 70 kilós felnőtt esetében ez kb. 420 mg-ot jelentene. Az optimális napi adag 7-10 mg/kg -nak tekinthető, ami 490-700 mg-nak felel meg a fenti súlyú felnőttre vetítve.

Néhány magnéziumot tartalmazó étel:

  • spenót
  • tök
  • magvak, különösen a tök és a pirított szezám
  • teljes kiőrlésű gabonák
  • babfélék
  • banán
  • avokádó
  • dió, paradió (más néven brazil dió), mandula
  • étcsokoládé

Bár az emberek többségének inkább a magnéziumhiány kialakulásától kell tartania, fontos beszélni a túladagolás következményeiről is.

Erről a két esetről írunk a továbbiakban részletesebben.

A magnéziumhiány

Magnéziumhiányt általában az egészségtelen, mozgásszegény életmód, a krónikus stressz, a különböző élvezeti cikkek (cigaretta, alkohol, drogok) fogyasztása okozhat. A minőségileg és mennyiségileg elégtelen táplálkozás, egyes életkori sajátosságok és élettani állapotok, továbbá bizonyos krónikus, kóros folyamatok is szerepet játszhatnak, de leggyakrabban a következő két okra vezethető vissza:

  1. Kevés a táplálékkal bejutó magnézium: az állati eredetű élelmiszerek kevés magnéziumot tartalmaznak. Ha szeretnénk elkerülni a magnéziumhiányt, fogyasszunk sokat a korábban felsorolt növényekből! Ám arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy ezek a növények nagyon sokat veszítenek a bennük található értékes ásványi anyagokból a műtrágyázás során.
  2. Valamilyen okból fokozódik a szervezet magnéziumszükséglete. Ez a következők miatt fordulhat elő:
    • Erőteljes szellemi vagy fizikai igénybevétel: stresszes életmód, aktív sportolás, fizikai munka. Ilyenkor a sejteknek több energiára van szükségük, amihez csak megfelelő magnézium-ellátottság esetén jutnak.
    • Gyors növekedés: a gyerekeknek és a serdülőknek fejlődési sajátosságaik miatt az átlagnál több magnéziumra van szükségük.
    • Terhesség idején: a terhesség alatti magnéziumpótlás jelentősen csökkenti a spontán vetélés, a koraszülés, a különböző fejlődési rendellenességek, az idő előtti fájások és a terhességi mérgezés kockázatát.
    • Bizonyos betegségek alatt: a szívelégtelenség, szívritmuszavar, magas vérnyomás, cukorbetegség, migrén, asztma, de feszültséggel teli életvitel, vagy tartós kimerültség esetén is csökken a szervezet magnéziumszintje, ezért annak pótlása jelentősen javíthatja a beteg állapotát.
    • A szervezet magnéziumtartalmát jelentősen csökkentheti az egyéb ásványi anyagok vesztésével is együtt járó hányás vagy hasmenés is.

A magnéziumhiány leggyakoribb tünetei a gyengeség, az izomgörcsök, a szívritmuszavarok, a koncentrálóképesség zavara és az ingerlékenység, de hiánya megnöveli a magas vérnyomás, szapora szívverés, csontritkulás, migrén, cukorbetegség, hallucinációk, depresszió, zavartság, szorongás valószínűségét is.

A túladagolásról

A túladagolás tünetei a gyengeség, hányinger, hányás, légzési nehézségek, alacsony vérnyomás és szívritmuszavarok, mely akár szívmegálláshoz is vezethet. Ebben az esetben csökkenteni kell az adagot. A magnézium hiányának a következménye a simaizmok összehúzódása, ennek többféle megjelenési formája lehet, a szívritmuszavarok mellett a hörgőszűkület is.

Ennek ellenére azonban a lakosság nagy részénél biztonságosan szedhető a magnézium. Veseelégtelenségben szenvedők, vagy neuromuszkuláris (ideg-izom kapcsolat) betegségekben, mint pl. a myasthenia gravis-ben (izomgyengeséggel járó autoimmunbetegségben) szenvedők csak orvosi ellenőrzés mellett szedjenek magnéziumot.

Hogyan szedjünk magnéziumot?

A magnéziumbevitel fokozása egyes ásványi anyagok, például a kalcium és a kálium hasznosulásának csökkenésével jár, ezért magnéziumszedés mellett érdemes lehet ezek pótlására is figyelmet fordítanunk.

A magnézium szedését általában kúraszerűen javasolják; négy–hat hétig történő alkalmazás általában már érezhető hatással jár, a napi mennyiséget pedig két-három részletben ajánlott bevenni a más szerekkel való, említett kölcsönhatások figyelembevételével.

Számos gyógyszer szedése csökkenti a szervezet magnéziumszintjét, ennek a pótlására figyelmet kell fordítani:

  • Különösen igaz ez egyes vízhajtóknál, amelyek a víz mellett a sókat is eltávolítják a szervezetből.
  • Az ösztrogén-tartalmú fogamzásgátlót szedő nőknél is jelentkezhetnek az alacsony magnézium-szinttel összefüggő panaszok.
  • Ha valaki vastartalmú gyógyszert, étrend-kiegészítőt is szed, célszerű azt a magnéziumhoz képest 2-3 óra eltéréssel bevenni, mivel a vas és a magnézium gátolja egymás felszívódását.
  • A csontritkulásra ható gyógyszert szedőknél 2-3 óra eltérés a bevételi időpontok között már elegendő ahhoz, hogy a csontritkulás kezelésére szolgáló szer fel tudjon szívódni, és azt ne akadályozza meg ebben a magnézium.
  • Bizonyos típusú antibiotikumok szedésekor az antibiotikum és a magnézium bevétele között legalább 2 órának kell eltelni; ellenkező esetben a magnézium gátolja az antibiotikumok bélből történő felszívódását.
  • Hasonló megfontolások alapján 2-3 óra eltéréssel javasolt bevenni a magnéziumot és a nátrium-fluorid tartalmú készítményeket.
 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés