Scanomed - Nukleráis medicina központok

Az olvasás egészségünkre gyakorolt hatásai

 

Kevesen tudják, hogy az olvasás amellett, hogy kitűnő kikapcsolódás, kifejezetten egészséges is. Még akkor is érezhetjük jótékony hatását, ha csak napi öt-tíz percet szentelünk rá.

Csokorba szedtük, melyek ezek a hatások, milyen nem is sejtett haszna van az olvasásnak:

Javítja a memóriánkat, növeli a tudásunkat

Az olvasás koncentrációt igényel, de egyben az információ befogadását és megtartását is. Ezzel a folyamattal élesíthetjük az elménket, fokozhatjuk az emlékezőképességünket. Ha egy hosszabb könyvet olvasunk, több mindent kell megjegyeznünk. Minden plusz információ, amit megjegyzünk, növeli az új szinapszisokat (agyi pályákat) és erősíti a régieket, amely által javul a rövid távú memóriánk. Ráadásul minden dolog, amiről olvasunk, csupa új információval gazdagít minket, amelyeket bármikor felhasználhatunk az életünk bármely területén.

Mozgásba hozza az agyunkat, fejleszti koncentrációnkat

Mindennapjaink során agyunkat sokszor kényszerítjük arra, hogy percek alatt egyik helyről rohanjon egy másikra. Egy könyv olvasásával pedig arra buzdítjuk, hogy minél tovább tartson ki egy téma mellett. Ezzel fejlesztjük a koncentrálóképességünket.

Bármit is olvasunk, az olvasás hatására az agyunkat olyan ingerek érik, mintha valójában megélnénk mindazt, ami a papíron van. Kutatók kiderítették, hogy ha például a "fahéj" szót olvassuk, akkor az agyunkban aktivitás mérhető a szaglásért felelős területen, amikor pedig valamilyen mozgásról olvasunk, ilyenkor a mozgásért felelős rész aktiválódik az agyunkban.

További érdekesség, hogy tanulmányok azt is kimutatták, az olvasás lassítja (vagy esetleg meg is akadályozhatja) az Alzheimer-kór és a demencia lefolyását, mivel aktivizálja az agyi területeket, így tartva mozgásban. Ugyanúgy működik az agy is, mint bármely más izom a testben, vagyis megfelelő gyakorlatokkal aktívan és egészségesen tartható. Ilyen módszer az olvasáson kívül a sakkozás, keresztrejtvények és a társasjátékozás is.

Csökkenti a stresszt

Olvasás közben nem a problémán és annak vonatkozásin gondolkodunk, hanem feloldódunk a jelenben. A könyv a jelenben tart és segít a problémától független cselekményre fókuszálni. Ezáltal pihentethetjük az agyunkat. Ráadásul megnyugtat, csökkenti a vérnyomást és a légzésszámot.

A University of Sussex kutatása szerint az olvasás a legpihentetőbb módja annak, hogy kikapcsolódjunk. Egy kutatás során vizsgálták önkéntesek stressz-szintjét, és megállapították, hogy az olvasó csoport stressz-szintje 6 perc olvasás után 68 százalékkal csökkent, míg a zenehallgatóké 61, a sétálóké pedig csak 42 százalékkal.

Éppen ezért mindenkinek, aki sokat stresszel, vagy szorong, a lehető legtöbbet kellene olvasnia. Szakértők az is kimutatták, hogy már hat perc olvasás is képes lelassítani a szívverést, és csökkenteni az izomfeszültséget.

Fejleszti az empátiás készséget

Az olvasás során rengeteget tanulunk, de nem csak lexikális értelemben. A történetek szereplőinek viselkedése, élete bepillantást enged olyan képzeletbeli (vagy akár valós) helyzetekbe, amelyekből akár még tapasztalatokat is szerezhetünk. Kutatások bizonyítják, hogy ezáltal fejlődnek az empátiás illetve szociális készségeink. Szakértők szerint erre különösen a romantikus regények, illetve a detektívregények alkalmasak.

Jobban alszunk tőle

Ha szeretünk mobilozni elalvás előtt, jobb lesz, ha ezt a tevékenységet olvasásra cseréljük. A telefon kék fénye ugyanis folyamatosan stimulálja, ezzel pedig éberen tartja az agyat, ami nem tud ezután a megfelelő módon lelassulni és pihenni.

Segíti a szürkeállomány építését

A rendszeres olvasás edzésben tartja az agyat, véd a memóriavesztés ellen, és fejleszti a kognitív képességeket is. Ezáltal lassítja az agy öregedési folyamatait, így idősek körében különösen ajánlott.

Egészségesebbé tesz

A Yale University School of Public Health egyik kutatása során, 3635 emberen vizsgálták az olvasás és az egészség kapcsolatát. Az 50 év fölötti korosztályból válogatott tesztelők közel 12 éven keresztül álltak megfigyelés alatt. Kiderült, hogy azoknak az embereknek a szervezete, akik hetente több mint 3 és fél órát töltöttek olvasással, ellenállóbbnak bizonyult, mint azoké, akik nem olvastak. Megjegyzendő, hogy a bulvárhírek olvasása nem sokat nyom a latban, ezt az eredményt kizárólag tartalmas olvasmányok elfogyasztásával lehetséges elérni.

Bővíti a szókincsünket, fejleszti az íráskészségünket

Minél többet olvasunk, annál bővebb lesz a szókincstárunk. Mindegy, hogy szakcikkeket olvasunk, vagy szépirodalmat, a való életben és a szakmánkban is fogjuk tudni hasznosítani az olvasottakat. Tájékozottabbak leszünk és magabiztosabban fejezzük majd ki magunkat.

Az sem elhanyagolható, hogy minél többet olvasunk, annál több stílust, technikát ismerünk meg és így formálhatjuk a sajátunkat. Manapság annyi blogot írnak, nem árt minél tájékozottabbnak és olvasottabbnak lennünk, hiszen az előnyeit mi magunk is kamatoztathatjuk.

Boldogabbak leszünk tőle

Több tanulmány is igazolja, hogy az életben az élmények sokkal boldogabbá tesznek, mint a tárgyak. Éppen ezért a rendszeres olvasástól az életminőségünk és a kedvünk is javulni fog. Akik sokat olvasnak, azok általában sokkal elégedettebbek az életükkel.

Olcsó és egészséges szórakozás

Ha veszünk egy könyvet, akkor magunkba fektetetünk be. A tudásunkat fejlesztjük, valamint az előbb felsorolt összes tényezőt. Tehát egy könyv költsége elenyésző a számos hatásához képest. Tapasztaljuk meg újra és újra az olvasás jótékony hatásait! A rohanó világunkban vegyük kézbe újra a könyveket, engedjük szabadjára a kíváncsiságunkat és fogjuk munkára a képzeletünket! Hamarosan érezni fogjuk jótékony hatását!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés