Scanomed - Nukleráis medicina központok

Mi pontosan az anyagcsere és hogyan serkentsük?

Mindent, amit megeszünk, fel kell dolgozni, meg kell emészteni, és el kell különíteni a felhasználhatót a felhasználhatatlantól. A hasznos anyagoknak el kell jutniuk testünk minden egyes sejtjébe, míg a szükségtelen anyagoknak a lehető leggyorsabban el kell távozniuk. Ezeket a folyamatokat röviden anyagcserének vagy metabolizmusnak nevezzük. Az anyagcserének köszönhetően el vagyunk látva energiával (hő), ebből kifolyólag fel tudnak épülni a testünket alkotó anyagok (növekedés, gyarapodás, regenerálódás), illetve képesek vagyunk a testfunkciók megtartására.

A lassú anyagcsere adottság, de sokat tudunk rajta étkezésünkkel, életmódunkkal segíteni. A rostban gazdag táplálkozás, a megfelelő és elegendő mennyiségű folyadékok fogyasztása, az emésztést segítő gyógyteák, gyógynövények használata és a rendszeres mozgás, mind-mind gyorsítja, élénkíti az anyagcserét. Ha ezekre a mindennapokban odafigyelünk, könnyen befolyással lehetünk anyagcserénk gyorsaságára.

Az alábbiakban az anyegcsere gyorsításához szeretnénk néhány tippet és kulcsfontosságú élelmiszert megosztani olvasóinkkal.

Igyunk megfelelő mennyiségű folyadékot, különös tekintettel a vízre!

Amennyiben gyorsabb anyagcserére vágyunk, legalább 20 testsúly-kilogrammonként egy liter folyadékot vagy többet igyunk meg. Ügyeljünk arra is, hogy ebből naponta legalább 6 csésze hideg vagy meleg ital legyen, mert ennek felmelegítése, illetve lehűtése intenzív munkára ösztönzi a szervezetünket. Egyes betegségek esetében a túlzásba vitt folyadékbevitel káros is lehet, például veseelégtelenség, szívelégtelenség mellett, ezért ilyen estekben kérje ki háziorvosa véleményét! Egyéb esetekben kb. napi 2,5-3 l folyadékot fogyasszon.

Figyeljünk oda a rendszeres kalóriabevitelre!

Nem koplalni kell, hanem csökkenteni a kalóriabevitelt. Ha ugyanis kevesebb energiát viszünk be, mint amire szükségünk van, az anyagcserénk lelassul, és az izmaink leépülnek. Ezért együnk inkább 3-4 óránként pont annyit, hogy éppen ne legyünk éhesek.

Ügyeljünk arra, miket eszünk!

A sok kis étkezés azonban nem jelentheti kész levesek, édességek, sós mogyoró, szendvicsek stb. fogyasztását, hanem friss és vitaminban gazdag élelmiszerekből kell állnia, mint amilyenek pl. a saláták, cukrozatlan gyümölcsök, zöldségek, köles, növényi tej (pl. szójatej), magvak (tökmag, napraforgómag, mák, szezámmag stb.) és nem pirított, sózatlan mogyoró. Ezek az élelmiszerek rendkívül nagy mennyiségben szolgáltatnak vitaminokat és ásványi anyagokat szervezetünk anyagcseréjének serkentéséhez.

Táplálékunk legyen rostban gazdag!

Az elfogyasztott rostok akár 30%-kal is képesek felgyorsítani az anyagcserét, ráadásul még a méregtelenítésben is fontos szerepük van. Ezért együnk naponta legalább 25 gramm rostot, zöldséggel és gyümölccsel megspékelve.

Sportoljunk rendszeresen!

Különösen egyszerűen serkenthetjük anyagcserénket, ha rendszeresen sportolunk. Ezért legyünk minden nap aktívak. Ha nincs időnk minden nap hosszabb távokat futni, vagy heti rendszersséggel edzőterembe járni, akkor is sokat tehetünk anyagcserénk gyorsításáért egy-egy rövidebb sétával, kerékpározással vagy akár hétvégi túrázásokkal is.

Használjunk fűszereket!

Közismert anyagcsere-gyorsító a chili és a bors, ám ne vigyük túlzásba őket, mert irritálhatják a tápcsatorna nyálkahártyáit.

Serkentsük anyagcserénket ballasztanyagokkal!

A ballasztanyagok fogalmával gyakran találkozhatunk, hiszen bizonyos élelmiszerekben, főleg a növényekben nagy mennyiségben megtalálhatók. Áldásos hatásaikból főként az részesedik, aki teljes értékűen táplálkozik. Azok az élelmiszerek, melyek mindemellett még oldható ballasztanyagokat is tartalmaznak, különösen jótékonyan hatnak az anyagcsere működésére. A ballasztanyagokban gazdag élelmiszerek jelentősen kevesebb kalóriát szolgáltatnak, mint ugyanolyan mennyiségű élelmiszer, melyben nem fordulnak elő. A korpa 40-50 g ballasztanyag-tartalmával a leggazdagabb ballasztforrás valamennyi gabonaipari termék közül.

Mindezek mellett külön említést szeretnénk tenni néhány hatásos, tipikusan anyagcsere serkentő élelmiszerről is:

Citrusfélék

A citrusfélék fogyasztása a hideg időszakban nemcsak a benne található vitaminok miatt fontos, hanem az anyagcserét serkentő tulajdonsága miatt is.

Aszalt szilva

A népgyógyászatban az aszalt szilvát régóta használják székrekedés ellen. Azonkívül, hogy serkenti anyagcserénket, édesség iránti vágyunkat is könnyedén csillapíthatjuk fogyasztásával.

Almaecet és balzsamecet

Segítik az anyagcsere fokozását és a zsírok lebomlását, de emellett még számos pozitív egészségügyi hatással rendelkeznek.

Teljes kiőrlésű gabonák

A teljes kiőrlésű gabonák nagy mennyiségű élelmi rostot tartalmaznak, melyek nagyban hozzájárulnak az anyagcsere fokozásához. A tönkölybúza, a barna rizs, vagy a köles, árpa, hajdina különösen javasolt ilyenkor.

Zöld tea

Az egyre népszerűbb zöld tea szintén hatásos anyagcsere-gyorsító, emellett értékes antioxidánsokat tartalmaz, élénkít, ráadásul vízhajtó hatású, és a zsírégetéshez is hozzájárul. Javítja kedélyállapotot, és nem utolsósorban segít megelőzni a rákos, illetve a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását is. Igyunk meg minden reggel egy nagy csészével - akkor a legjobb, ha ízesítés nélkül fogyasztjuk.

Brokkoli

A tudósok kimutatták, hogy a bevitt kalciummennyiség és az anyagcsere működése között szoros összefüggés áll fenn. A brokkoli pedig bővelkedik kalciumban, emellett nagyobb mennyiségű C-vitamint is tartalmaz, ami segíti a kalcium felszívódását. Mindemellett gazdag A-vitaminban, folsavban, rostokban, nem utolsósorban pedig antioxidánsokban.

Alma

A rostokban gazdag, viszont alacsony kalóriatartalmú gyümölcs gyorsan teltségérzetet okoz, így napi fogyasztása mindenkinek ajánlott. A héját ne szedjük le róla, a vitaminok ugyanis abban vannak!

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés