Scanomed - Nukleráis medicina központok

Védjük sejtjeinket rákellenes élelmiszerekkel!

Az Amerikai Rákkutató Intézet jelenlegi információi szerint a daganatos betegségek körülbelül egyharmada vezethető vissza a táplálkozásra. Hivatalos vizsgálataik szerint azonban nincs egyetlen olyan elem az élelmiszerekben, amely a daganatot közvetlenül leküzdené. Ez azt jelenti, hogy összességében az egészséges táplálkozás az, ami a rákprevencióban segíthet.

A rák elleni diétában fontos, hogy minden nap együnk friss zöldségeket és gyümölcsöket. A bennük található értékes növényi tápanyagok több kutatás szerint hatásosak a rákos sejtek elleni küzdelemben. Ezért fontos, hogy napi öt-kilencféle gyümölcsöt és zöldséget együnk vegyesen.

A rák egyetlen abnormális sejttel kezdődik, amely egyszer csak kontrollálatlanul szaporodni kezd. Ez a rohamosan növekvő sejtcsoport hamarosan egy tumort alkot, amely benyomul a még egészséges szövetbe. A kemikáliákból, cigarettafüstből, környezeti mérgekből, egészségtelen élelmiszerekből származó rákkeltő anyagok és egyes sugárzások hatása felgyorsíthatja a tumorok keletkezését. Más anyagok – úgynevezett „gátlók” – képesek azonban a rákos sejteket akadályozni a növekedésben. Ilyen például egyes vitaminok és a növényi élelmiszerekben lévő fitokemikáliák.

A fitokemikáliákat gyakran szekunder növényi anyagoknak is nevezik. Egyes fitokemikáliák a növény virágának színezőanyagát, mások illatanyagát adják, megint mások gomba- vagy baktériumfertőzésektől védik a növényt. A fitokemikáliák emberre gyakorolt hatása is ismert. A gránátalmában lévő polifenolok például csökkentik a vérnyomást, a fokhagyma szulfidjai megakadályozzák a trombózist, a gyümölcsökben lévő fenolsavak pedig elpusztítják a baktériumokat.

Most vegyük sorra azokat az élelmiszereket, amelyek olyan fitokemikáliákat tartalmaznak, amelyek daganatgátló hatásúak.

Az omega-3 zsírsavakban gazdag élelmiszereknek a hatékony rákellenes diétában a helyük. Ezek elsősorban a lenolaj és a hidegvízi halak, mint például a lazac. A diófélék is tartalmaznak fontos anyagokat, amelyek képesek megelőzni a daganatot. Együnk ezért sok kezeletlen, pirítatlan és sótlan diófélét, pl. paradiót, mogyorót és mandulát. Az antioxidánsok képesek megsemmisíteni a rákkeltő anyagokat. A gyümölcsök és zöldségek gazdagok antioxidánsokban. Vannak azonban olyan gyümölcs- és zöldségfélék, amelyek átlagon felüli mértékben tartalmaznak antioxidánsokat, és ezért a daganat rizikóját erősen csökkentik. Ezekhez a zöldségekhez tartozik az avokádó, a brokkoli, a káposzta, a karfiol, a sárgarépa, a fokhagyma, az édesburgonya, a cékla, a rukkola, a spenót, a gomba és a bab. A gyümölcsök közül a grapefruitot, a fügét, a narancsot, a citromot, a szőlőt, a papayát, a málnát, az áfonyát, a fekete ribizlit, a cseresznyét, a gránátalmát, a körtét és az almát kell megemlíteni. A paradicsomban található likopin anti-angiogén tulajdonságokkal rendelkezik. A C-vitaminnal ellentétben a paradicsomban található likopin mennyisége magas hőfokon, hőmérsékleten főzve megnő. Havonta négy vagy több alkalommal együnk főtt paradicsomot vagy paradicsomszószt, hogy csökkentsük a rák kialakulásának kockázatát. Együnk fokhagymát, amihez csak lehet! A fokhagyma olyan kénvegyületeket tartalmaz, amelyek ösztönözhetik a szervezet természetes ellenállását a rákos megbetegedésekkel szemben.

Ha édességre vágyunk, válasszuk az étcsokoládét, jót tesz a szív- és érrendszer egészségének, ráadásul a rákos sejtek ellen is csodás hatása van.

Az italok közül azok a teafajták segíthetnek megelőzni a rákot, amelyek antioxidánsokban – különösen polifenolokban – gazdagok. Ezek a rooibos tea, a zöld tea és a gyömbértea. A fűszerek közül a kurkumát, a gyömbért, a Cayenne-borsot, a fahéjat, a rozmaringot, az oregánót, a petrezselymet és a zsályát illesszük be az étrendünkbe rákellenes tulajdonságaik miatt a lehető leggyakrabban.

Tudományos kutatások kimutatták, hogy a rák előfordulása szorosan kapcsolódik az életmódhoz, beleértve a rossz szokásokat, mint a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a mozgásszegény életmód, és persze az egészségtelen táplálkozás. Étrendünk alapvetően befolyásolja egészségünket, így az esélyünket is a rák kialakulására. Ezt érdemes szem előtt tartanunk és beépítenünk étrendünkbe a felsorolt élelmiszereket! A megelőzés egyik legegyszerűbb módja az egészségtudatos étkezés, mely évtizedekkel hosszabbíthatja meg az életet.

  • Mit tegyünk csontjaink egészségéért?

    Az egészséges csontrendszer elengedhetetlen a jó tartáshoz, az erőhöz, az állóképességhez, de a csontok a belső szerveinket vagy bizonyos idegeket is védenek.

  • Szeptember 21. - Az Alzheimer Világnapja

    Az Alzheimer Világnap évenkénti megrendezését 1994-ben indította útjára a Nemzetközi Alzheimer Társaság (ADI) az Egészségügyi Világszervezet (WHO) támogatásával, és napjainkra már több mint 80 ország csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez.

  • Egy nem mindennapi életmódtrend Japánból

    Csökkenti a stresszt, a szorongást, a depressziót, a vérnyomást, a kortizol nevű stresszhormon szintjét, a pulzusszámot, és erősíti az immunredszert.

  • Az olvasás egészségünkre gyakorolt hatásai

    Kevesen tudják, hogy az olvasás amellett, hogy kitűnő kikapcsolódás, kifejezetten egészséges is. Még akkor is érezhetjük jótékony hatását, ha csak napi öt-tíz percet szentelünk rá.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés