Scanomed - Nukleráis medicina központok

Rákellenes Világnap, mely a mozgásra buzdít

"Mivel az országok egyedül nem tudják felvenni a harcot a rák ellen, szükséges az összefogás a kutatás, a megelőzés, a kezelések hatékonyabbá tételére" - áll a 2000. február 4-én, az első rákellenes világkongresszuson aláírt Párizsi Chartában. A betegség elleni világméretű összefogásra felszólító dokumentum célja az volt, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a rák elleni küzdelem nemcsak orvosi feladat, hanem a társadalom közös ügye is. Innen datálható a rákellenes világnapok sora. A rákellenes küzdelem világnapja február 4.

A Rákellenes Világnapon sokféle adat elhangzik. Ami biztos tény: Magyarországon a szív- és érrendszeri betegségek után a daganatos megbetegedések számítanak fő haláloknak, jelenleg minden 4. magyar ember rákban hal meg.

Mindeközben az összes rákbetegség egyharmada megelőzhető, ha felismerjük a betegséget előidéző rizikófaktorokat: alkohol, dohányzás, testsúlynövekedés, mozgáshiány, táplálkozás és a stressz.

A világnap szervezője a Union for International Cancer Control, ami a világ 160 országában több mint 1000 tagszervezettel rendelkező szövetség. Ennek tagja hazánkban a Magyar Rákellenes Liga is, mely aktívan részt vesz a Rákellenes Világnap mozgalmának segítésében. A világnap minden évben más-más téma köré fonódik, nem volt ez másképp idén sem.

A Rákellenes Világnapot ez évben a „Képesek vagyunk rá. Képes vagyok rá” szlogen jegyében szervezték, hogy mindenki felfedezhesse, tehet a rákbetegség ellen. Emiatt idén a mozgás szerepe áll a középpontban.

A témaválasztás nem meglepő, hiszen a daganatos betegségek kialakulásában annak is szerepe lehet, hogyha valaki keveset mozgott korábban. A dohányzás és a helytelen táplálkozás szerepe viszonylag közismert, azonban a mozgásszegény életmód jelentősége már sokkal kevésbé. Pedig a mozgás – a Nemzetközi Rákkutató Ügynökség dokumentuma szerint – minimum 30 százalékos arányban játszik szerepet a daganatok kialakulásának megelőzésében. A betegek esetében a rehabilitációban a rendszeres mozgás jelentősen javíthatja a túlélési esélyeket, és fokozza a gyógykészítmények hatékonyságát is.

Mindez azt is jelenti, hogy a daganatos megbetegedések különböző fajtáinál különböző mértékben, de sokkal jobb eredményt lehet elérni a gyógyulásban rendszeres mozgással. Ugyanis a prevenciós jelentőségén túl egyre több bizonyíték mutatja, hogy a fizikai aktivitásnak nagy szerepe van az érintett betegek gyógyulásában is, és nemcsak a kezelés esetleges mellékhatásainak enyhítésében, de a betegség rosszabbodási vagy kiújulási valószínűségének csökkentésében is!

A Magyar Rákellenes Liga 2018-ra tehát a Mozgás Évét hirdette meg annak érdekében, hogy minél több embert mozgásra bírjon. Az „Örökmozgó” kilométergyűjtő programjuk keretében arra bátorítanak mindenkit, hogy gyalogoljon, biciklizzen, ússzon, ki-ki saját képességei és lehetőségei szerint, egyénileg, vagy közösségben. A programhoz mindenkit szeretettel várnak, aki tenni szeretne az egészségéért.

A Gyógyulj Velünk Egyesület, a Magyar Rákellenes Liga, onkológusok és urológusok összefogásával tavaly indította el a 10 Ezer Lépés Programot. Az Egészségügyi Világszervezet ugyanis 10 ezer lépésben – ami nagyjából 6,5 kilométert jelent - határozta meg azt a napi mozgásmennyiséget, amely szükséges az egészség megőrzéséhez. Ennek szellemében a 10 Ezer Lépés Program is folytatódik 2018-ban, remélve hogy sikerül minél több embert mozgásra buzdítani a megelőzés reményében.

Nem biztos, hogy ez mindenkinek elsőre sikerülni fog, de azt tudatosítni kell, hogy az ember már azzal is sokat tesz az egészségért, ha kicsit aktívabb életet él. Nem kell óriási dolgokra gondolni: ne szálljon fel feltétlenül a buszra, vagy a metróra, illetve szálljon le két megállóval előbb, aki ülő foglalkozást végez, tegyen meg valamennyi utat a munkahelyéig gyalog. Ha hét közben sétálunk fél órát, megtehetünk két kilométert. Ha hétvégén rászánunk fél napot és kirándulunk egyet, megerőltetés nélkül megtettünk 10-12 kilométert. Ha kerékpárra pattanunk, egy óra alatt tekerhetünk akár 15 kilométert is.

  • Mit tegyünk csontjaink egészségéért?

    Az egészséges csontrendszer elengedhetetlen a jó tartáshoz, az erőhöz, az állóképességhez, de a csontok a belső szerveinket vagy bizonyos idegeket is védenek.

  • Szeptember 21. - Az Alzheimer Világnapja

    Az Alzheimer Világnap évenkénti megrendezését 1994-ben indította útjára a Nemzetközi Alzheimer Társaság (ADI) az Egészségügyi Világszervezet (WHO) támogatásával, és napjainkra már több mint 80 ország csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez.

  • Egy nem mindennapi életmódtrend Japánból

    Csökkenti a stresszt, a szorongást, a depressziót, a vérnyomást, a kortizol nevű stresszhormon szintjét, a pulzusszámot, és erősíti az immunredszert.

  • Az olvasás egészségünkre gyakorolt hatásai

    Kevesen tudják, hogy az olvasás amellett, hogy kitűnő kikapcsolódás, kifejezetten egészséges is. Még akkor is érezhetjük jótékony hatását, ha csak napi öt-tíz percet szentelünk rá.

 
diagnosztikaBetegségekvizsgálatkérés